Online marketing

Voice search & SEO anno 2021

13 jan 2021 5 min. leestijd Wout Hegeman

Spraakassistenten maken ons leven tegenwoordig een stuk gemakkelijker. We zeggen Siri en Google al bijna vaker gedag dan onze eigen partner. Grapje natuurlijk, al zal het niet veel schelen ;-). Hoe dan ook: voice search is niet langer een trend, maar een gewaardeerd onderdeel van ons nieuwe leven! SEO-specialist Wout bespreekt in deze blog de ontwikkelingen van voice search anno 2021, hoe mensen het gebruiken én hoe je hier met SEO optimaal op in kan spelen.

Wat is voice search?

Onder voice search verstaan we (zoek)opdrachten die je met je stem aan je computer, smartphone, tablet of slimme speaker geeft. Denk aan het navigeren naar een bepaalde locatie, bellen van een collega of vriend of zelfs het bedienen van de verlichting in je huis. Maar de slimme apparaten geven ook antwoord op al je vragen. Of je nu wilt weten wat het weer vandaag wordt of wat voor geluid een neushoorn maakt: Google of Siri vertelt het je!

Ontwikkelingen in voice search

Voice search heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Siri, Alexa en Google Assistant zijn beschikbaar via slimme speakers, telefoons en tablets. Hiermee is een voice assistant altijd en snel te bereiken. Uit het Smart Home Monitor-onderzoek van Multiscope blijkt dat inmiddels 1,5 miljoen huishoudens in Nederland een slimme speaker in huis heeft. Dat is opvallend, aangezien dit er in 2019 nog maar een half miljoen waren. Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat we vooral onze smartphone gebruiken voor spraakopdrachten (81%), gevolgd door slimme speakers (25%) en overige devices (21%).

Stijging in voice search opdrachten

Hoe gebruiken we voice search?

Een groot voordeel van voice search is dat je snel antwoord krijgt, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. Spreken gaat meestal namelijk een stuk sneller dan typen. Gemiddeld zijn zoekopdrachten met voice search langer dan getypte zoekopdrachten. Consumenten gebruikten voice search de afgelopen jaren vooral voor simpele vragen en commando’s, zoals: “Wat is het weer vandaag?”, “Bel naar…”, “Speel muziek af” of “Navigeer naar huis”, zoals te zien is in de infographic van Voicebot.ai.

Voice search in Google

Inmiddels weten we dat er ook steeds meer wordt gevraagd naar supermarkten en restaurants in de buurt. Zo blijkt uit onderzoek dat 48% voice search gebruikt om een bedrijf in de buurt te vinden en 58% om informatie te vinden over lokale bedrijven. 27% van de gebruikers bezoekt ook daadwerkelijk de website na het gebruik van voice search: een mooi percentage! Deze ‘in de buurt’-zoekopdrachten zijn vooral voor lokale ondernemers interessant.

Aantal voice search opdrachten smart speakers anno 2020

Je doelgroep bereiken met voice search

Er bestaan verschillende tools die meer inzicht geven in het zoekgedrag van je doelgroep en hoe je hierop in kunt spelen. Answerthepublic.com toont je per onderwerp, dienst of product bijvoorbeeld waar jouw doelgroep specifiek naar vraagt of op zoekt. Deze data kun je gebruiken om jouw kanalen en content op aan te passen. Maar er zijn meer manieren om te optimaliseren voor voice search:

Tip 1: optimaliseer je Google My Business-vermelding

Om (lokaal) goed vindbaar te zijn als bedrijf is het essentieel om jouw Google My Business bedrijfsvermelding op orde te hebben. Zorg ervoor dat je telefoonnummer, adres en openingstijden goed vermeld staan en dat je dit aanpast wanneer er wijzigingen zijn, bijvoorbeeld tijdens vakanties of feestdagen.

Tip 2: gebruik structured data

Met structured data maak je bepaalde gegevens begrijpelijk voor zoekmachines. En juist voor voice search zijn er mooie kansen. Voor lokale bedrijven heb je bijvoorbeeld structured voor LocalBusiness, voor een FAQ zou je structured data voor Q & A (Questions & Answers) kunnen gebruiken en voor events zoals festivals kun je structured data voor events gebruiken.

Tip 3: beschrijf vragen & antwoorden

Als je content schrijft voor je website zorg dan dat je in de vraag & antwoord-vorm schrijft. Door een vraag te stellen en daar een gericht antwoord op te geven, maak je kans op een featured snippet in Google!

Bonustip: gebruik opsommingen in je content. Dit is prettig voor de gebruiker, maar ook ideaal voor in een featured snippet.

Tip 4: zorg voor een snelle, gebruiksvriendelijke website

Een snelle en gebruiksvriendelijke website is met name voor mobiele gebruikers belangrijk, maar zorgt ook voor een hogere waarde in zoekmachines. Snelle hosting en afbeeldingen niet groter maken dan nodig kunnen hier een positieve bijdrage aan leveren.

Ontwikkelingen 2021

We verwachten dat de groei van voice search ook in 2021 doorzet. Een belangrijk onderdeel dus om rekening mee te houden in je SEO-strategie. Wil je meer weten over de ontwikkelingen van voice search of hoe je dit voor jouw bedrijf kunt inzetten? Laat het ons weten!

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Wout Hegeman - SEO specialist

0548 612 805 - wout@moddit.nl

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×