Open/close menu Menu

Wat is structured data?

Wout Hegeman
Geschreven door: Wout Hegeman
Laatst bijgewerkt: 17 september 2021 Leestijd: 12 min

Structured data, ook wel Schema Markup, is een stuk code die je implementeert in de code van je website of webshop om gegevens begrijpelijk te maken voor zoekmachines. Structured data stelt zoekmachines in staat om gegevens te begrijpen en in sommige gevallen te laten zien op de SERP (Search Engine Results Page). Er zijn verschillende formats die je kunt gebruiken waarbij Google er op het moment 3 ondersteunt, namelijk JSON-LD, Microdata en RDFa.

Structured Data Structured Data

Waarom is structured data belangrijk?

Door het toevoegen van structured data aan jouw website worden in sommige gevallen extra gegevens getoond in de zoekresultaten, bijvoorbeeld de prijs van een product, voorraadstatus of een afbeelding. De extra data die op de SERP (Search Engine Results Page) wordt vertoond noemen we ook wel rich snippets of rich cards.

De rich snippets zorgen ervoor dat jouw resultaat meer opvalt dan die van concurrenten. Wat resulteert in een hogere CTR; meer klikken en daarmee meer verkeer naar jouw website.

Voor zover bekend is het toepassen van structured data geen directe rankingfactor, maar een hogere CTR is meer dan genoeg reden om het toe te passen!

De verschillende formats van structured data

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er drie verschillende formats die je toe kunt passen voor structured data, namelijk JSON-LD, Microdata en RFDa. Het ene format is niet beter dan het andere, maar er zijn wel verschillen in de implementatie. Microdata en RFDa zijn vormen die je in de HTML van je website implementeert. JSON-LD staat voor JavaScript Object Notation for Linked Data. JSON-LD kan dus een opzichzelfstaand script zijn wat de kans op fouten beperkt en de integratie makkelijker maakt. Er zijn zelfs generators waarmee je JSON-LD structured data kunt genereren.

Welke vormen van structured data zijn er?

Naast verschillende formats zijn er ook verschillende soorten structured data per onderdeel van een website. Zo is er structured data voor breadcrumbs, reviews, recepten, events en nog veel meer. Hieronder zoomen we wat verder in op de meest toegepaste vormen van structured data.

googleorganicshopping

1. Breadcrumb

Vrijwel iedere website en webshop heeft breadcrumbs, ook wel het kruimelpad genoemd. Door je breadcrumbs te voorzien van structured data wordt dit kruimelpad getoond in de zoekresultaten van Google.

Heb je een WordPress website en maak je gebruik van Yoast? Dan is de kans vrij groot dat jouw breadcrumbs al voorzien zijn van structured data. Yoast voegt automatisch de nodige structured data toe voor breadcrumbs in JSON-LD format.

2. LocalBusiness

Met structured data voor local business geef je Google meer informatie over jouw bedrijf, waaronder je adres, telefoonnummer, e-mailadres en openingstijden. Deze vorm van structured data is specifiek gericht op fysieke vestigingen.

3. Product

Als je een webshop hebt, dan is structured data voor producten een must. Je kunt hiermee gegevens als de prijs, productreviews en de voorraadstatus meegeven. Deze gegevens kunnen op verschillende manieren vertoond worden in de zoekresultaten van Google. In onderstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld de prijs en de voorraadstatus.

product-structureddata

4. Reviews

Je kunt reviews opmaken met structured data om hiermee een review rich snippet te krijgen. Productreviews implementeer je binnen de structured data van het product, voor reviews op organisatieniveau gebruik je structured data voor reviews of je integreert deze onder de structured data voor Organization.

Reviews op organisatieniveau worden enkel getoond als ze afkomstig zijn van een (onafhankelijke) derde partij. Denk hierbij aan partijen als Trustpilot, Feedback Company of Kiyoh.

5. Recepten

Structured data wordt veel toegepast bij recepten. Logisch, want hierdoor kun je in de recepten snippet terechtkomen! Zorg ook voor een goede afbeelding en voeg informatie zoals de bereidingstijd toe.
product-structureddata

6. JobPosting (vacatures)

Ook vacatures kun je voorzien van structured data. Hierbij geef je informatie op als de locatie, het aantal uren, functie-eisen en meer. Door Schema Markup voor JobPosting toe te passen kom je ook in de vacature snippet.

product-structureddata

7. Events

Als een bedrijf evenementen organiseert kun je de events opmaken met structured data. Denk hierbij aan webinars, trainingen, voorstellingen en festivals. Je kunt hiermee terechtkomen in een rich snippet met de aankomende events.

8. FAQ (Q&A)

Deze vorm van structured data is heel goed toe te passen als je een Veelgestelde vragen- pagina hebt op je website. Deze vorm van structured data heeft veel populariteit gewonnen binnen de e-commerce.

Per juni 2021 is er een update geweest vanuit Google waarbij ze het resultaat hebben beperkt tot 2 vragen per rich snippet (Search Engine land, 2021).

 

9. How-to / Carousel

Als je how-to content publiceert is deze vorm van structured data een hele goede om jouw resultaat op te laten vallen. Op desktop worden de stappen uit het stappenplan al vertoond in de zoekresultaten. Op mobiel staan er zelfs afbeeldingen bij, waardoor het resultaat nog meer opvalt.

 

product-structureddata

10. Video

Gebruik jij veel video’s op jouw website? Gebruik dan structured data om de zoekmachine te voorzien van meer gegevens over de video, zoals waar gaat de video over, wat behandel je in de video, etc. Door de video op te delen in clips kun je een extra opvallend resultaat bemachtigen.

product-structureddata

11. Artikel (article)

Structured data voor artikelen (articles) is erg relevant voor nieuwsberichten en blogs. Met deze vorm van structured data heb je kans om in de artikelencarousel te komen met nieuws, maar ook zaken als auteur en publicatiedatum kunnen vertoond worden in de zoekresultaten.

Meer vormen van structured data

Naast de uitgelichte vormen van structured data zijn er nog meer vormen die je toe kunt passen. Welke relevant zijn voor jou hangt af van jouw website. Wil je graag een overzicht? Bekijk dan ook eens de documentatie van Google.

Structured data toevoegen aan jouw website

Tegenwoordig gebruikt bijna iedere website structured data, waardoor je niet de code in hoeft om dit te implementeren. Platformen als WordPress, Lightspeed, Shopify, Magento passen standaard al structured data toe, of er zijn plugins beschikbaar om het te implementeren.

Wil je zelf aan de slag met het implementeren van structured data of de bestaande structured data wil uitbreiden? JSON-LD is het gemakkelijkst te implementeren en tevens aanbevolen door Google.

Test of je structured data goed staan en jij rich snippets hebt!

Je kunt heel eenvoudig testen of structured data goed is geïmplementeerd en of jouw pagina in aanmerking komt voor rich snippets. Google biedt een tool aan om dit te testen, de zogeheten Rich Results test. Daarnaast kun je de validator tool van Schema.org gebruiken om te kijken of jouw structured data goed is geïmplementeerd.

Zelfs als je de structured data goed hebt geïmplementeerd is het nog geen garantie dat Google rich snippets vertoont voor jouw resultaat. Pas als Googlebot de structured data heeft gezien wordt dit vertoond in de resultaten en in sommige gevallen neemt de zoekmachine de opgegeven data niet over.

Foutopsporing en monitoring

Een website is in veel gevallen onderhevig aan veranderingen. We raden daarom aan om regelmatig te monitoren of jouw structured data goed wordt gelezen door zoekmachines. Dit kun je eenvoudig doen via Google Search Console bij Optimalisaties → Gestructureerde gegevens.

Remo Outila Brian van Moddit