Wanneer iemand op Amazon terechtkomt, wil diegene vaak maar één ding: een product kopen. Maar van welke aanbieder? Dat is meestal degene die een hoge positie heeft in de zoekresultaten. Wil je een hoog conversiepercentage in Amazon, dan moeten jouw producten dus goed vindbaar zijn! Gelukkig zijn er heel wat handige trucjes waarmee je je positie in Amazon kunt verbeteren, oftewel Amazon SEO.
We kunnen Amazon zien als een zoekmachine op zich. Wanneer iemand een zoekterm intypt, worden er – net zoals in bijvoorbeeld Google – zoekresultaten weergegeven die relevant zijn op basis van jouw zoekopdracht. Daarnaast werkt ook Amazon met advertenties die nog boven de organische zoekresultaten worden getoond. Om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen, is het van belang dat de productpagina’s goed geoptimaliseerd zijn. Amazon SEO is dus goed te vergelijken met traditionele SEO.
Om zo goed mogelijk te ranken binnen Amazon, wordt er gekeken naar zes zogenoemde ranking factors: productzichtbaarheid, productbeschikbaarheid, productdetailinformatie, conversieratio, ASIN-historie en beoordelingen & recensies. Hieronder lichten we de factoren uit.
De productzichtbaarheid is eigenlijk de belangrijkste (overkoepelende) factor. Om jouw product zichtbaar te maken in de zoekresultaten kun je Amazon SEO en/of Amazon Ads inzetten. Als het om een relatief nieuw product gaat, die bijvoorbeeld nog geen recensies of conversiehistorie heeft, kunnen advertenties de zichtbaarheid van een product een boost geven. Hoe beter jouw product zichtbaar is in de zoekresultaten, hoe sneller mensen op jouw product zullen klikken en overgaan tot conversie.
Het verbeteren van de organische zichtbaarheid doe je vooral door de productdetailinformatie te optimaliseren. Lees verderop in de blog meer over hoe je jouw productzichtbaarheid kunt verbeteren.
De factor productbeschikbaarheid draait eigenlijk volledig om voorraad. Of er voldoende voorraad is, weegt erg zwaar mee in de ranking van een product. is. Logisch ook, want niemand heeft iets aan een product dat niet leverbaar is. Wanneer dit het geval is, zal het product dan ook direct verdwijnen uit de zoekresultaten. De voorraad wordt op Amazon weergegeven in de Buy Box, aan de zijkant van een productpagina. Hier kun je zien of een product op voorraad is, wie de aanbieder en verzender is en kan je een keuze maken tussen verschillende aanbieders.
Als jouw product een goede zogenoemde ‘in-stock-rate’ en conversiepercentage heeft, zal jij als aanbieder sneller boven de andere aanbieders in de Buy Box vertoond worden.
De productdetailinformatie is de informatie over een product die wordt weergegeven op een productpagina binnen Amazon. Het wordt ook wel de Product Detail Pagina (PDP) genoemd. Het optimaliseren van productpagina’s op Amazon is te vergelijken met de optimalisatie van een productpagina in een webshop. Vooral met de juiste titel, beschrijving, eigenschappen en afbeeldingen van het product zorg je ervoor dat jouw producten hoog ranken in de zoekresultaten.
Op deze productpagina wordt onderscheid gemaakt in de onderstaande, te optimaliseren, factoren:
A. Productcategorie is de categorie waar jouw product in wordt geplaatst binnen Amazon. Als jouw product in een relevante categorie zit, werkt dit mee voor de zichtbaarheid.
B. Product titel is de titel van het product, waar je relevante zoektermen in wilt verwerken.
C. Bij de Key Features Bullets vul je beknopte eigenschappen van het product in. Eigenlijk hetzelfde als usp’s en wordt weergegeven op de productpagina onder ‘over dit item’.
D. De productbeschrijving is de beschrijving van het product die we ook kennen van een product in een webshop. Hierin wil je uiteraard relevante informatie over het product verwerken, maar ook zeker zoektermen.
E. De standaard productafbeeldingen zijn de afbeeldingen die gecrawld worden door Amazon en die de zoeker als eerste te zien krijgt. Het is aangeraden om goede afbeeldingen te gebruiken en deze visueel te optimaliseren. Het juiste beeldmateriaal zorgt ervoor dat een zoeker direct kan bepalen of het product is wat hij of zij zoekt. Een aantrekkelijk presentatie van het product draagt bij aan hogere doorklik en betere verkoop.
F. De rich of enhanced content (A+ content) is een blok met afbeeldingen en content over de fabrikant van het product. Hier kun je extra informatie kwijt, bijvoorbeeld over de producent, uitgever of bepaalde kenmerken het product.
G. De specificaties/eigenschappen voer je alle belangrijke specificaties en eigenschappen van het product in. Denk hierbij aan afmetingen, gewicht, kleur, fabrikant, productnummer etc.
H. Extra zoektermen (of hidden search terms) zijn onzichtbaar op de productpagina. Hoewel deze termen niet zichtbaar zijn op de PDP, dragen ze wel degelijk bij aan de vindbaarheid. Door hidden search terms toe te voegen komt Amazon meer over het product te weten en kunnen ze deze beter plaatsen.
Bekijk hieronder de locaties van de verschillende pagina-elementen op de PDP.
Productpagina’s (PDP’s) worden door zowel Amazon als Google gecrawld om weer te geven in de zoekmachines, maar er zijn verschillen. Zo wordt namelijk niet alles wat door Amazon wordt gecrawled ook door Google gecrawled, of andersom. Hieronder zie je een overzicht van welke pagina-elementen worden gecrawld door welke zoekmachine. Onder de tabel vind je een extra toelichting op een aantal pagina-elementen die niet worden gecrawld.
Pagina-element | Amazon | |
---|---|---|
Productcategorie | ✓ | ✗ |
Producttitel | ✓ | ✓ |
Key Feature Bullets | ✓ | ✓ |
Productbeschrijving | ✓ | ✓ |
Standaard productafbeeldingen | ✗ | ✓ |
Rich of Enhanced content | ✗ | ✓ |
Specificaties/eigenschappen | ✓ | ✓ |
Extra zoektermen | ✓ | ✗ |
‘98% van de Amazon bezoekers haakt af bij foutieve of incomplete content op een productpagina’ (Episerver, 2017)
Naast de hierboven genoemde ranking factors, is het conversieratio van een product belangrijk. Amazon rankt producten die in het verleden vaker zijn verkocht hoger in de resultaten. Amazon ziet dit namelijk als een indicatie dat het een goed product is en plaatst deze dan hoger in de zoekresultaten. Dus: des te meer verkopen van jouw product, hoe meer het zorgt voor een beter de organische vindbaarheid.
Aan de hand van het aantal verkopen, kent Amazon een bepaalde rank toe aan een product binnen een productcategorie, namelijk de Amazon Best Sellers Rank. Zo kun jij bijvoorbeeld met een bepaald product rank #1 hebben binnen een bepaalde categorie en/of sub-categorie. Deze ranking wordt elk uur geüpdate om zo goed mogelijk de verkopen en rankings bij te houden.
Ranking factors, zoals productzichtbaarheid, productbeschikbaarheid, productdetailinformatie en beoordelingen & recensies dragen direct bij aan jouw conversies (en dus conversieratie). Zodoende is het belangrijk dat je op alle vlakken jouw producten zo goed mogelijk optimaliseert.
Met ASIN-historie wordt eigenlijk verkoophistorie bedoeld. ASIN staat voor Amazon Standard Identification Number. Dit is een uniek identificatienummer voor producten in het systeem van Amazon. Elk product heeft er een en één ASIN staat voor één PDP (productpagina). Het ASIN is ook terug te vinden in de url van het product.
Kortgezegd: hoe langer een ASIN actief is op Amazon, hoe meer conversiehistorie er is opgebouwd en hoe groter de kans dat het product hoger rankt. Met een geheel nieuw product is het dus lastiger om direct goed te scoren in de zoekmachine van Amazon.
Over het algemeen wegen de beoordelingen en recensies van een product zwaar mee voor de ranking, maar ook voor het conversiepercentage. Om potentiële klanten over te halen om een aankoop te doen, is het belangrijk dat klanten die eerder die aankoop hebben gedaan, tevreden zijn.
Recensies zijn voor Amazon geen directe ranking factor, maar hebben indirect een groot aandeel bij de overweging van een aankoop. Een positieve of negatieve recensie beïnvloedt de positie in de zoekresultaten dus niet. De recensies worden wel gecrawld door Google en kunnen in de SERP van Google worden weergegeven.
De best practice voor Amazon reviews is minimaal 3,5 sterren van minimaal 21 recensies.
Zie hieronder een voorbeeld van de recensies, Best Sellers Rank en ASIN-historie (datum eerste beschikbaarheid):
‘Bijna 90% van de Amazon bezoekers koopt geen product die minder dan 3 sterren heeft.’ (Klugerman, 2018)
Al met al draait het bij Amazon SEO dus niet enkel en alleen om zoektermen, er komt veel meer bij kijken. Heb je jouw producten voor alle zes ranking factors goed geoptimaliseerd, dan kan je een goed resultaat verwachten. Een combinatie van een goede ranking in de Amazon zoekmachine, een geoptimaliseerde productpagina’s en tevreden klanten resulteert in het beste resultaat.
Kan je wel hulp gebruiken bij het optimaliseren van jouw productpagina’s voor Amazon of Google SEO? Neem dan gerust contact op met een van onze SEO specialisten.