SEO gaat steeds meer over het optimaliseren voor de gebruikers en de intentie die zij hebben met een zoekopdracht. Hoe kun jij inspelen op zoekintentie en waarom gaat het perfect samen met SEO?
Hoe we zoeken en antwoorden vinden via zoekmachines is de afgelopen jaren sterk veranderd. Zoekmachines zijn erg veranderd en proberen altijd de meest relevante resultaten te tonen. In het verleden waren digital marketeers, SEO marketeers en copywriters bezig met het optimaliseren voor zoekwoorden, zoals ‘energielabel aanvragen’. Dit is anno 2019 steeds minder van toepassing. Eerst die zoekintentie, wat is dat nu precies?
De zoekintentie is het doel dat een gebruiker hoopt te bereiken wanneer hij / zij een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine, bijvoorbeeld “energielabel aanvragen“. Dit kan van alles zijn, van het antwoord op een simpele vraag, tot het vergelijken van producten en diensten en de uiteindelijke aankoop ervan. Je wilt jouw doelgroep bereiken met de juiste boodschap en de juiste content. Het begrijpen van de zoekintentie en hierop inspelen, gaat daarom perfect samen met SEO.
Een gebruiker kan verschillende zoekintenties hebben. Het kan gaan om het vergaren van informatie, het vinden van producten, het zoeken van een winkel tot het aankopen van een product. Een voorbeeld van een zoekopdracht met informatieve zoekintentie zou “Wat is een energielabel?” kunnen zijn, terwijl “energielabel aanvragen” kan wijzen op een transactionele zoekintentie. De verschillende type zoekintenties zijn in te delen in categorieën. Er zijn meerdere modellen, maar wij onderscheiden de volgende zoekintenties:
Een gebruiker met een informatieve zoekintentie wil graag meer informatie over een bepaald onderwerp of dienst. Zoekopdrachten met een informatieve zoekintentie zijn vaak vrij simpele vragen, zoals ‘hoe hoog is de eiffeltoren’ of ‘wat is SEO’. Deze zoekopdrachten zijn vaak te herkennen aan woorden als:
Op deze zoekopdrachten is de kans ook groot dat je een featured snippet te zien krijgt, omdat er in veel gevallen direct antwoord gegeven kan worden op de vraag. Door te optimaliseren……..
Enthousiast geworden? Je kunt het volledige artikel lezen op Emerce.nl.