‘Alles voor een glimlach’ is het bekende concept van Coolblue waar iedere uiting aan voldoet. Een mooi voorbeeld van een krachtig concept dat tot in de kleinste details wordt doorgevoerd. Zo verandert zelfs de winkelwagen in bijvoorbeeld een heftruck of vrachtwagen als je (veel) meer producten toevoegt, probeer maar eens. Misschien niet heel functioneel, maar je krijgt er wel een glimlach van. In deze blog laat ik zien wat de kracht is van een goed concept en hoe het kan zorgen voor een sterke profilering, zowel intern als naar (potentiële) klanten!
Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat helpt bij het aanvragen van een energielabel, en het concept ‘Eenvoudig energie besparen’ gebruikt. Deze kapstok vertalen we vaak naar een pakkende slogan of steekwoorden die worden ondersteund met een grafische styling.
Om tot een krachtig concept te komen stel je verschillende kritische vragen op strategisch niveau. Waar staat het bedrijf voor? Waar willen we in de toekomst naartoe? Wat zijn de doelgroepen? Wat is de behoefte van die doelgroep? Waarom zou iemand klant worden? En hoe kunnen we die potentiële klanten het beste bereiken?
Het concept is de brug (vertaalslag) tussen de strategie en je doelgroep! Stel, je bedrijf helpt mensen bij het aanvragen van een energielabel. De strategie is dan om huiseigenaren bewust te maken van hun energieverbruik en ze te helpen dit te verminderen. De doelgroep bestaat uit huiseigenaren die hun huis willen verkopen of verhuren, of die gewoon willen weten hoe energiezuinig hun huis is. De zoekterm “energielabel aanvragen” is een sleutelwoord dat potentiële klanten gebruiken. Het concept zou dan kunnen zijn: “Maak energiebesparing eenvoudig”, met een focus op het gemakkelijk maken van het aanvragen van een energielabel.
In de case over het concept van Laurens Badkamers wordt uitgelegd dat de uitstraling van het voormalige Tempert Badkamers niet meer aansloot bij de doelgroep waar de badkamerspeciaalzaak zich op richtte. Daarom hebben wij een nieuw concept gecreëerd: Laurens Badkamers: baden in luxe. De naam Laurens geeft direct een persoonlijk karakter, wat past bij de manier van communiceren. Baden in luxe creëert een gevoel van luxe. Je waant je in luxe en begint eigenlijk al te fantaseren over een heerlijk gevoel van rust en wellness. Het geeft ook gelijk richting aan de productgroepen (baden) en het segment (luxe). Persoonlijk en luxe zijn dan ook de steekwoorden voor het concept. Alles moet daar aan voldoen en precies dat geeft een goede houvast in alles wat gecommuniceerd wordt.
Een goed concept is niet alleen belangrijk voor je uitstraling en uitingen, maar ook voor je organisatie. Zo zijn de voordelen onder andere:
Voor Müller Fresh Food Logistics hebben wij naar aanleiding van een werken bij-campagne nieuwe het concept ‘Fresh food is our drive’ bedacht. ‘Fresh food’ staat voor de producten die ze transporteren (koel en vries) en ‘drive’ zien we hierbij als motivatie en als knipoog naar het transport. De gemotiveerde, verzorgde (fresh) chauffeurs van Müller met een passie (drive) voor transport spelen hierin een belangrijke rol. De chauffeurs hebben het dagelijkse contact met de opdrachtgevers, zij zijn het visitekaartje van de organisatie. Door dit krachtige concept te lanceren en presenteren staat er goede basis voor zowel de interne als externe uitrol.
Samen met Toelevering Online hebben we een geheel nieuw concept in de markt gezet, waarin de kernwoorden ‘simpel en snel’ een belangrijke rol spelen. Simpel en snel is gebaseerd op de behoefte van de doelgroep, maar ook op dat wat Toelevering Online wil zijn en uitstralen. Door het op diverse platformen te presenteren, is het direct een belofte richting klanten. Bij Toelevering Online kun je online maatwerk kozijnen bestellen, op een simpele en snelle manier. Dat geldt niet alleen voor het samenstellen van de kozijnen, maar ook voor de levering en het contact met de klantenservice. Het concept is verweven in het hele bedrijf. Samen met Toelevering Online zijn we dan ook continu bezig om dit te optimaliseren. In uitingen zorgen we voor korte en duidelijke berichten en op de website vertaalt dat zich bijvoorbeeld in een chatbox waarin websitebezoekers eenvoudig hun vraag kunnen stellen. Dat betekent dus ook dat er snel gereageerd moet worden, ook ’s avonds en in het weekend. Daarom heeft Toelevering Online bijvoorbeeld de keuze gemaakt voor een ruime bereikbaarheid en flexibele klantenservice.
Natuurlijk moet je keuzes maken in hoe ver je gaat in het doorvoeren van het concept. Feit is wel: wat je belooft moet je ook waarmaken! Alles moet kloppen. Van webtekst tot bijbehorende foto, van communicatietool tot de medewerker die daarmee communiceert. Anders sla je de plank mis.
Een sterk concept vertelt vaak iets over wat je als bedrijf doet of op welke manier je dat doet. Je maakt een belofte naar je (potentiële) klant. In het eerdere voorbeeld van Laurens sloot de belofte niet meer aan bij zijn doelgroep. Blijf dus altijd kritisch kijken of het concept nog aansluit bij je doelgroep, of deze nog consequent wordt doorgevoerd en of het nog bij je organisatie past.
Welke belofte maakt jij naar je klant? En past die nog wel bij je organisatie en je doelgroep? Wij helpen je graag bij het neerzetten van een sterk concept, want samen maken we het verschil 😉