Bel direct Ontdek moddit
MENU
Mijn Moddit

Totaalconcept

De kracht van een goed concept

29 mrt 2018 4 min. leestijd Sjoerd van der Hulst

‘Alles voor een glimlach’ is het bekende concept van Coolblue waar iedere uiting aan voldoet. Een mooi voorbeeld van een krachtig concept dat tot in de kleinste details wordt doorgevoerd. Zo verandert zelfs de winkelwagen in bijvoorbeeld een heftruck of vrachtwagen als je (veel) meer producten toevoegt, probeer maar eens. Misschien niet heel functioneel, maar je krijgt er wel een glimlach van. In deze blog laat ik zien wat de kracht is van een goed concept en hoe het kan zorgen voor een sterke profilering, zowel intern als naar (potentiële) klanten!

Een concept?

Met een concept bedoelen we een bepaalde gedachte of kapstok waar we alle uitingen onder kunnen hangen. Dit kan op bedrijfsniveau, maar ook campagnematig. Deze kapstok vertalen we vaak naar een pakkende slogan of steekwoorden die worden ondersteund met een grafische styling. Een kapstok? Dat klinkt eenvoudig en bij het eindresultaat ziet dat er soms ook eenvoudig uit, maar bij een krachtig concept gaan vragen op strategisch niveau vooraf. Waar staat het bedrijf voor? Waar willen we in de toekomst naartoe? Wat zijn de doelgroepen? Waarom moet iemand klant worden? En hoe kunnen we die het beste bereiken? Het concept is de brug (vertaalslag) tussen de strategie en je doelgroep!   

Alles moet kloppen!

In de case over het concept van Laurens Badkamers wordt uitgelegd dat de uitstraling van Tempert Badkamers niet meer aansloot bij de doelgroep waar de badkamerspeciaalzaak zich op richtte. Daarom hebben wij een nieuw concept gecreëerd: Laurens Badkamers: baden in luxe. De naam Laurens geeft direct een persoonlijk karakter, wat past bij de manier van communiceren. Baden in luxe creëert een gevoel van luxe. Je waant je in luxe en begint eigenlijk al te fantaseren over een heerlijk gevoel van rust en wellness. Het geeft ook gelijk richting aan de productgroepen (baden) en het segment (luxe). Persoonlijk en luxe zijn de steekwoorden voor het concept. Alles moet daar aan voldoen en precies dat geeft een goede houvast in alles wat gecommuniceerd wordt.

Binnen een week na het doorvoeren van het nieuwe concept ontving ik een stel in de showroom dat zelf aangaf dat de sfeer en beelden van de website hen had overtuigd om langs te komen. Toen ik de oude stijl/website liet zien, gaven ze aan dat zij niet gekomen waren als ze die website hadden gezien. Voor mij direct een perfecte bevestiging van de gemaakte keuzes.

Laurens Keurhorst, eigenaar Laurens Badkamers

Het lookbook van Laurens, gedrukt met speciale soft touch kaft, bevat veel grote foto's om de totale beleving te creëren. De persoonlijke projecten en stijlvolle foto's van Laurens zorgen voor een luxe en persoonlijke uitstraling.

Het voordeel van een goed concept

  • Direct een goede indruk bij een potentiële klant
  • Duidelijke richtlijn voor iedere uiting
  • Duidelijke richtlijn waar iedereen binnen het bedrijf naar kan/moet handelen 
  • Duidelijkheid voor medewerkers

Fresh food is our drive

Voor Müller Fresh Food Logistics hebben we het concept ‘Fresh food is our drive’ bedacht. ‘Fresh food’ als product wat ze transporteren (koel en vries). ‘Drive’ als motivatie én als knipoog naar transport. Toen we met een ‘werken bij campagne’ op zoek gingen naar 30 nieuwe chauffeurs, waren we op zoek naar gemotiveerde chauffeurs met passie voor transport en een verzorgde (fresh) uitstraling. Alles moet kloppen en het zijn de chauffeurs van Müller die het dagelijkse contact met de opdrachtgevers hebben. Een krachtig concept zorgt dus voor een duidelijke en goede eerste indruk bij je potentiële klanten, maar je moet het ook waarmaken. Alles moet daarin kloppen.

Fresh food is our drive is een identificatie van onze logistieke dienstverlening. Onze klanten zijn producenten van levensmiddelen (fresh food), waarvoor wij dagelijks rijden (drive). Daarnaast verwijst de ‘drive’ naar de motivatie van al onze medewerkers om elke dag de logistieke activiteiten voor onze klanten optimaal uit te voeren.

Jurgen Siemerink van Müller Fresh Food Logistics

Maak waar wat je belooft

Zo heeft Toelevering Online de kernwoorden ‘Simpel en snel’. Simpel en snel is gebaseerd op de behoefte van de doelgroep. Door het te presenteren, is het ook direct een belofte richting klanten. Bij Toelevering Online kun je maatwerk kozijnen bestellen, maar dat moet wel simpel en snel zijn. Niet alleen het samenstellen van kozijnen, maar ook de levering en het contact. Samen met Toelevering Online zijn we dan ook continu bezig om dit te optimaliseren. In uitingen zorgen we voor korte en duidelijke berichten en op de website vertaalt dat zich bijvoorbeeld in een chatbox waarin websitebezoekers eenvoudig hun vraag kunnen stellen. Dat betekent dus ook dat er snel gereageerd moet worden, bij voorkeur ook ’s avonds. Daarom heeft Toelevering Online de keuze gemaakt voor voldoende en flexibele klantenservice.

Natuurlijk kun je keuzes maken in hoe ver je gaat in het doorvoeren van het concept. Feit is wel: wat je belooft moet je ook waarmaken! Alles moet kloppen. Van webtekst tot bijbehorende foto, van communicatietool tot de medewerker die daarmee communiceert.

De introductievideo van Toelevering online, uiteraard volgens het concept!

Wat maakt een concept sterk

  • Duidelijk en goed te begrijpen
  • Geeft inzicht in wat je als bedrijf doet of op welke manier (of beide)
  • Onderscheidend en pakkend
  • Goed te gebruiken in uitingen
  • Goed naar te handelen voor alle medewerkers

Welke belofte maak jij naar je klant?

Een sterk concept vertelt vaak iets over wat je als bedrijf doet of op welke manier je dat doet. Je maakt een belofte naar je (potentiële) klant. In het eerdere voorbeeld van Laurens sloot de belofte niet meer aan bij zijn doelgroep. Blijf dus altijd kritisch of het concept nog aansluit bij je doelgroep, of deze nog consequent wordt doorgevoerd en of hij nog bij je organisatie past. 

Welke belofte maakt jij naar je klant? Past die nog wel bij je organisatie en je doelgroep? Wij helpen je graag bij het neerzetten van een sterk concept, want samen maken we het verschil 😉

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Sjoerd van der Hulst - Online marketeer

0548 612 805 - sjoerd@moddit.nl

Samen het verschil maken?

  • Vind ons
  • Marie Curiestraat 2
    7442 DP Nijverdal
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×