Voor het optimaliseren en structureren van Search-campagnes zijn wij sinds enkele maanden groot fan van een nieuwe aanpak: de Hagakure-methode. Voor de herkomst van deze term gaan we flink wat landgrenzen over. Het is afkomstig van de Japanse Samoerai en kan vertaald worden als ‘verborgen door de bladeren’. Onze SEA-specialist Dex dook in het bladerdek en paste de nieuwe accountstructuur voor Google Ads onder meer bij onze klant Laurens Badkamers toe. Dat leverde verbluffende resultaten op.
Het enthousiasme voor de voorheen toegepaste SKAG-methode (Single Keyword Ad Group) werd door de komst van RSA’s (Responsive Search Ads), DSA’s (Dynamische Search Ads) en het gebruik van parameters in advertentieteksten al steeds minder. Maar eenmaal op het krijgerspad van de Hagakure-methode stapten onze SEA-specialisten al snel helemaal van de oude werkwijze af. Waar bij de SKAG-methode ieder zoekwoord nog een eigen advertentiegroep krijgt, zorgt de Hagakure-methode voor een versimpelde accountstructuur door alle zoekwoorden die gebruikmaken van dezelfde landingspagina in één advertentiegroep te stoppen. Door deze gestructureerde opslag van data, kan het algoritme van Google beter patronen herkennen en verbanden leggen. Zo boekt het nog sneller en betere resultaten.
De Hagakure-methode paste Dex onder meer toe bij Laurens Badkamers. We leggen je graag stap voor stap uit hoe hij dit aanpakte. Eerst maakte Dex een spreadsheet van alle URL’s van de website van Laurens Badkamers. Vervolgens stelde hij op basis van de content en het doel van de pagina’s een zoekterm-analyse op; gegroepeerd op basis van de URL’s. Bij de volgende stap keek hij of de gegroepeerde zoektermen genoeg volume (vanaf ongeveer 3.000 vertoningen per week) zouden kunnen genereren om het algoritme goed te laten werken. Van de zoektermen die hieraan voldeden, maakte de SEA-specialist vervolgens advertentiegroepen en schreef hij advertenties en extensies, die hij ten slotte in de Google Ads omgeving implementeerde.
We geven Google dus de input en daarmee het vertrouwen dat de zoekmachine onze doelen ook na gaat jagen. Voor Laurens Badkamers hebben we sinds maart vier campagnes volgens de Hagakure-methode gestructureerd. En daarbij heeft Google het vertrouwen zeker niet geschaad! Ten opzichte van de vorige periode is er een stijging in het aantal websitebezoekers van 54,83% en een stijging in het aantal lookbook aanvragen (belangrijke doelstelling van Laurens Badkamers) van 54,73%. In vergelijking met vorig jaar steeg het aantal websitebezoekers met 42,91% en het aantal lookbook aanvragen met, schrik niet, maar liefst 140,24%! Nu de Hollandse vraag: wat kost dat? Het budget lieten we licht stijgen, met € 7,50 per dag, terwijl de kosten per conversie juist daalden, zelfs met 44,72%.
Het moge duidelijk zijn dat wij erg te spreken zijn over de verbluffende resultaten van de Hagakure-methode. We hoeven minder advertenties te beheren en handmatige optimalisaties zijn niet langer nodig. Dit betekent dat we meer tijd over houden om te besteden aan de strategie. De structuur geeft ons sneller inzicht in de resultaten en we boeken dus een forse groei in de cijfers. Een win-win-winsituatie!