Open/close menu Menu

Google Ads: tijd om te automatiseren

Dex Langejans
Geschreven door: Dex Langejans
Laatst bijgewerkt: 24 februari 2022 Leestijd: 6 min

De mogelijkheden binnen Google Ads worden steeds specifieker en uitgebreider. Heel fijn natuurlijk, maar tegelijkertijd ook complex en tijdrovend. Om deze toepassingen makkelijker te maken en tijd te besparen, maken wij binnen Moddit gebruik van automatiseringen. Binnen Google zijn daar verschillende opties voor, maar er zijn meer tools die het leven van onze SEA-specialisten een stuk eenvoudiger maken. Onze SEA-specialist Dex legt zes vormen van automatisering uit die hij graag gebruikt.

Google Ads automatiseren Google Ads automatiseren

Automatische aanbevelingen (AAR)

In Google Ads kun je aanbevelingen inzetten om je budget optimaal te benutten. Ze hebben invloed op de verschillende aspecten van je account: bieden en budgetten, zoekwoorden en targeting, advertenties en extensies. Deze aanbevelingen kun je automatiseren. Binnen de categorieën kies je zelf welke specifieke aanbevelingen je wil aanzetten. De rest doet Google. Zo kun je Google bijvoorbeeld automatisch RSA’s laten toevoegen of verbeteren, de biedstrategie laten aanpassen, je Doel-ROAS of Doel-CPA laten aanpassen, doelgroepen laten toevoegen of zoekwoorden en conflicterende uitsluitingszoekwoorden laten verwijderen. Hierdoor optimaliseer je je Google Ads-campagne zonder dat het je veel tijd kost.

Dynamische en responsieve zoekadvertenties (DSA en RSA)

Dynamische en responsieve zoekadvertenties zijn advertentietypen die allebei gebruik maken van automatisering. Je zet ze in om je advertentie zo goed mogelijk te matchen met je doelgroep.

Bij een normale advertentiegroep voer je zoekwoorden in die je wil targeten. Dynamic Search Ads (DSA’s) werken net even wat anders. Je voert hier geen koppen of zoekwoorden in, alleen twee beschrijvingen per advertentie. Google target mensen op basis van de inhoud van je landingspagina en formuleert vervolgens de koppen van de advertentie om deze het beste aan te laten sluiten op de zoekopdracht van de gebruiker. Met DSA’s vang je daardoor ook zoekverkeer op dat je nog niet bereikt met zoekwoorden uit andere campagnes en advertentiegroepen. 

Een RSA werkt precies andersom. Hier vul je juist vijftien koppen en vier beschrijvingen in. Google gaat op basis van deze informatie op zoek naar een optimale combinatie van kop en beschrijving voor een specifieke zoekopdracht. Je geeft niet alles uit handen: je hebt de mogelijkheid om koppen en beschrijvingen te ‘pinnen’, zodat je zeker weet dat de inhoud op een bepaalde plek verschijnt binnen de advertentie. Of dat verstandig is om te doen, verschilt per situatie. Testen is hier altijd ons advies.

Google Ads automatiseren - Hoe maak je een RSA - Moddit

Scripts

Je kunt in Google Ads scripts toevoegen: stukken code waarmee je bepaalde werkzaamheden automatiseert. Scripts die wij graag gebruiken zijn:

  • LinkChecker Results – Dit script controleert dagelijks alle landingspagina’s in je Google Ads-account op 404-codes. Werkt een URL niet meer? Dan krijg je een mail zodat je hierop actie kunt ondernemen.
  • Automatische display uitsluitingen – Als adverteerder wil je je advertenties niet laten zien op websites die irrelevant zijn voor jouw product. Een advertentie over auto’s wil je bijvoorbeeld niet plaatsen op een website die gericht is op kinderen (die zelf geen auto gaan kopen). In dit script zet je bepaalde woorden en domeinen. Als een URL op zo’n domein eindigt of zo’n woord bevat, wordt deze automatisch uitgesloten van de plaatsingen. 
  • Exacte zoekwoorden uitsluiten in een DSA – Zoals hierboven al benoemd, vang je met een DSA verkeer op dat je nog niet met je zoekwoorden target in je campagne of advertentiegroep. Een risico hiervan is interne concurrentie, omdat een DSA zoektermen kan genereren die je in andere advertenties gebruikt. Met dit script sluit je alle zoektermen waar je al op adverteert in andere campagnes exact uit in de DSA. Daarmee voorkom je een interne battle of the ads.
  • Experiment vs control prestaties – Om de best mogelijke advertenties te maken, is testen een belangrijk onderdeel van het proces. Binnen Google Ads kun je twee of meer campagnes tegenover elkaar zetten en bepaalde aanpassingen testen voordat je ze doorvoert. Dit doe je in Google Spreadsheets: je zet Analytics en Ads add-ons in om statistieken te importeren en tabellen en grafieken te maken. Met dat overzicht bepaal je of je campagne succesvol genoeg is om daadwerkelijk in te zetten.
  • Automatisch toevoegen van negatieve zoektermen – In een campagne target je bepaalde zoekwoorden waar je op gevonden wil worden. Andere zoekwoorden wil je juist uitsluiten. Daarom kun je waarden opgeven waar een zoekterm aan moet voldoen. Voldoet een zoekterm niet aan die waarden, dan ziet Google deze automatisch als uitsluitingszoekwoord. Verkoop je bijvoorbeeld exclusieve badkamers, dan wil je niet gevonden worden op “budget badkamers”. Daarmee vang je de verkeerde doelgroep af. Binnen Google Spreadsheets geef je daarom aan dat een zoekterm moet bestaan uit “exclusief” en “badkamers”. “Budget” wordt hiermee uitgesloten.
Google Ads automatiseren - Script Display automatisch uitsluiten - Moddit

Ad Customizers

Met Ad Customizers (advertentieparameters) laat je de tekst van je advertentie automatisch aanpassen aan de realtime context van zoekers. Bijvoorbeeld op basis van waarnaar ze op zoek zijn, hun locatie, welk apparaat ze gebruiken of wanneer ze je advertentie bekijken. Met Ad Customizers worden zo veel mogelijk verschillende variaties gemaakt van een advertentie, zodat de zoeker altijd de best passende zal zien. Je kunt de volgende advertentieparameters gebruiken:

  • Zoekwoorden invoegen: het zoekwoord dat de advertentie activeert wordt automatisch als kop ingevoerd.
  • Aftellen: een timer is zichtbaar die aftelt tot een gebeurtenis. Handig voor bijvoorbeeld tijdelijke kortingsacties. 
  • If-functie: Google toont een specifieke kop als de zoeker aan een bepaalde voorwaarde voldoet (alleen mogelijk bij ETA).
  • Locatie: de locatie van de zoeker wordt gebruikt om de advertentie op aan te sluiten (alleen mogelijk bij RSA). 

Naast de standaard parameters van Google zelf, kun je ze ook zelf maken. Zo kan je bijvoorbeeld parameters maken voor koppen van advertenties, prijzen, beoordelingen, levertijden en meer.

Google Ads automatiseren - AdCustomizers - Moddit

Productfeed managementtools (Channable)

Een van onze favoriete tools om te gebruiken voor Shopping is Channable. Door middel van slimme regels in deze tool kun je in bulk aanpassingen maken in bijvoorbeeld je Google  Shopping feed. Channable genereert dynamische beschrijvingen op basis van de categorieën en beschrijvingen van je productfeed en sluit deze vervolgens aan op de vereisten van verschillende verkoopkanalen. Bij het adverteren van een specifiek duikhorloge geven wij bijvoorbeeld bepaalde waarden en kenmerken van de productgroep in, waarmee Channable dynamische koppen en beschrijvingen maakt. Je optimaliseert eigenlijk met één regel een hele productgroep, in plaats van elk product zelf langs te moeten. Dat scheelt veel tijd en is minder foutgevoelig.

Met Channable maak je ook campagnes aan en automatiseer je extensies en zoekwoorden volledig. Dit doe je met een template of zelf geleverde productinformatie. Channable schiet dit dan door naar Google Ads. 

Andere tools voor het automatiseren van je Google Ads-account

Naast Channable zijn er verschillende andere tools die je helpen bij het monitoren en automatiseren van je Google Ads-account. Bijvoorbeeld TrueClicks, Opteo, AdChieve, Optmyzr, Morphio en Alavi. Deze tools helpen je problemen, afkeuringen en significante veranderingen in kaart te brengen. Ook maken ze mogelijkheden voor groei, kostenbesparing en optimalisatie binnen je Google Ads-account zichtbaar. Hoef jij er alleen nog maar op in te spelen!

Google Ads automatiseren - Channable - Moddit
Google Ads automatiseren - Channable Results - Moddit

Voor- en nadelen van automatiseren

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Zo ook het automatiseren van Google Ads. Het grootste voordeel is natuurlijk dat het je veel tijd kan besparen. Het handmatig invoeren van al je wensen of alle productdata is verleden tijd en je voorkomt daarmee menselijke fouten bij het invoeren. Maar nog belangrijker voor elke SEA-specialist is dat je met automatiseren je performance flink kunt verbeteren. Google ziet veel meer signalen bij jouw doelgroep dan het menselijk oog ooit zou kunnen. Dat wil zeggen: als je het tijdens alle beginstappen goed doet. 

Daar ligt ook gelijk een nadeel: je geeft de controle aan Google of de tool die je gebruikt. Het is dus essentieel dat wat jij zelf kan invullen ook echt goed is, want je hebt geen grip meer op wat er daarna gebeurt. Ook kan het wat tijd kosten voordat er echte resultaten te zien zijn: Google moet eerst alle data analyseren en experimenteren, en kan daarna pas optimaliseren. Kwestie van geduld en secuur werken dus. 

Hulp nodig bij het automatiseren van je SEA?

Duizelt het je na het lezen van deze blog en weet je niet waar je moet beginnen? Begrijpelijk! Gelukkig staan onze SEA-specialisten met al hun kennis en ervaring voor je klaar. Voor elk Ads account dat zij in hun portefeuille hebben maken ze een doelgerichte strategie. Benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op.


Contact over deze blog?

Kom in contact
Dex Langejans
Dex Langejans Digital marketing | SEA
Jordy Slinkman
Jordy Slinkman Digital marketing | SEA
Moddit Instagram Swipe up verdwenen Laurens website live