De mogelijkheden binnen Google Ads worden steeds specifieker en uitgebreider. Heel fijn natuurlijk, maar tegelijkertijd ook complex en tijdrovend. Om deze toepassingen makkelijker te maken en tijd te besparen, maken wij binnen Moddit gebruik van automatiseringen. Binnen Google zijn daar verschillende opties voor, maar er zijn meer tools die het leven van onze SEA-specialisten een stuk eenvoudiger maken. Onze SEA-specialist Dex legt zes vormen van automatisering uit die hij graag gebruikt.
In Google Ads kun je aanbevelingen inzetten om je budget optimaal te benutten. Ze hebben invloed op de verschillende aspecten van je account: bieden en budgetten, zoekwoorden en targeting, advertenties en extensies. Deze aanbevelingen kun je automatiseren. Binnen de categorieën kies je zelf welke specifieke aanbevelingen je wil aanzetten. De rest doet Google. Zo kun je Google bijvoorbeeld automatisch RSA’s laten toevoegen of verbeteren, de biedstrategie laten aanpassen, je Doel-ROAS of Doel-CPA laten aanpassen, doelgroepen laten toevoegen of zoekwoorden en conflicterende uitsluitingszoekwoorden laten verwijderen. Hierdoor optimaliseer je je Google Ads-campagne zonder dat het je veel tijd kost.
Dynamische en responsieve zoekadvertenties zijn advertentietypen die allebei gebruik maken van automatisering. Je zet ze in om je advertentie zo goed mogelijk te matchen met je doelgroep.
Bij een normale advertentiegroep voer je zoekwoorden in die je wil targeten. Dynamic Search Ads (DSA’s) werken net even wat anders. Je voert hier geen koppen of zoekwoorden in, alleen twee beschrijvingen per advertentie. Google target mensen op basis van de inhoud van je landingspagina en formuleert vervolgens de koppen van de advertentie om deze het beste aan te laten sluiten op de zoekopdracht van de gebruiker. Met DSA’s vang je daardoor ook zoekverkeer op dat je nog niet bereikt met zoekwoorden uit andere campagnes en advertentiegroepen.
Een RSA werkt precies andersom. Hier vul je juist vijftien koppen en vier beschrijvingen in. Google gaat op basis van deze informatie op zoek naar een optimale combinatie van kop en beschrijving voor een specifieke zoekopdracht. Je geeft niet alles uit handen: je hebt de mogelijkheid om koppen en beschrijvingen te ‘pinnen’, zodat je zeker weet dat de inhoud op een bepaalde plek verschijnt binnen de advertentie. Of dat verstandig is om te doen, verschilt per situatie. Testen is hier altijd ons advies.
Je kunt in Google Ads scripts toevoegen: stukken code waarmee je bepaalde werkzaamheden automatiseert. Scripts die wij graag gebruiken zijn:
Met Ad Customizers (advertentieparameters) laat je de tekst van je advertentie automatisch aanpassen aan de realtime context van zoekers. Bijvoorbeeld op basis van waarnaar ze op zoek zijn, hun locatie, welk apparaat ze gebruiken of wanneer ze je advertentie bekijken. Met Ad Customizers worden zo veel mogelijk verschillende variaties gemaakt van een advertentie, zodat de zoeker altijd de best passende zal zien. Je kunt de volgende advertentieparameters gebruiken:
Naast de standaard parameters van Google zelf, kun je ze ook zelf maken. Zo kan je bijvoorbeeld parameters maken voor koppen van advertenties, prijzen, beoordelingen, levertijden en meer.
Een van onze favoriete tools om te gebruiken voor Shopping is Channable. Door middel van slimme regels in deze tool kun je in bulk aanpassingen maken in bijvoorbeeld je Google Shopping feed. Channable genereert dynamische beschrijvingen op basis van de categorieën en beschrijvingen van je productfeed en sluit deze vervolgens aan op de vereisten van verschillende verkoopkanalen. Bij het adverteren van een specifiek duikhorloge geven wij bijvoorbeeld bepaalde waarden en kenmerken van de productgroep in, waarmee Channable dynamische koppen en beschrijvingen maakt. Je optimaliseert eigenlijk met één regel een hele productgroep, in plaats van elk product zelf langs te moeten. Dat scheelt veel tijd en is minder foutgevoelig.
Met Channable maak je ook campagnes aan en automatiseer je extensies en zoekwoorden volledig. Dit doe je met een template of zelf geleverde productinformatie. Channable schiet dit dan door naar Google Ads.
Naast Channable zijn er verschillende andere tools die je helpen bij het monitoren en automatiseren van je Google Ads-account. Bijvoorbeeld TrueClicks, Opteo, AdChieve, Optmyzr, Morphio en Alavi. Deze tools helpen je problemen, afkeuringen en significante veranderingen in kaart te brengen. Ook maken ze mogelijkheden voor groei, kostenbesparing en optimalisatie binnen je Google Ads-account zichtbaar. Hoef jij er alleen nog maar op in te spelen!
Alles heeft zijn voor- en nadelen. Zo ook het automatiseren van Google Ads. Het grootste voordeel is natuurlijk dat het je veel tijd kan besparen. Het handmatig invoeren van al je wensen of alle productdata is verleden tijd en je voorkomt daarmee menselijke fouten bij het invoeren. Maar nog belangrijker voor elke SEA-specialist is dat je met automatiseren je performance flink kunt verbeteren. Google ziet veel meer signalen bij jouw doelgroep dan het menselijk oog ooit zou kunnen. Dat wil zeggen: als je het tijdens alle beginstappen goed doet.
Daar ligt ook gelijk een nadeel: je geeft de controle aan Google of de tool die je gebruikt. Het is dus essentieel dat wat jij zelf kan invullen ook echt goed is, want je hebt geen grip meer op wat er daarna gebeurt. Ook kan het wat tijd kosten voordat er echte resultaten te zien zijn: Google moet eerst alle data analyseren en experimenteren, en kan daarna pas optimaliseren. Kwestie van geduld en secuur werken dus.
Duizelt het je na het lezen van deze blog en weet je niet waar je moet beginnen? Begrijpelijk! Gelukkig staan onze SEA-specialisten met al hun kennis en ervaring voor je klaar. Voor elk Ads account dat zij in hun portefeuille hebben maken ze een doelgerichte strategie. Benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op.