Veel gebruikers hebben er een haat-liefdeverhouding mee en in het bedrijfsleven roept het wereldwijd steeds meer weerstand op: TikTok. Deze immens populaire video-app uit China krijgt steeds vaker kritiek, maar dat lijkt de groei van TikTok als verkoopplatform niet in de weg te zitten. Hét socialmediakanaal van 2023 geeft een enorme boost aan het e-commerce landschap. In deze blog vertellen we je graag waarom ook jij, als online ondernemer, niet meer om TikTok heen kan.
Sinds de wereldwijde introductie in 2018 blijft TikTok aan populariteit winnen en laat het socialmediakanalen als Facebook en Twitter steeds verder achter zich. Vorig jaar gebruikten al zo’n 3 miljoen Nederlanders de app en dit jaar telt Nederland al meer dan 4 miljoen TikTokkers. Waarvan maar liefst 2,5 miljoen (!) mensen zich dagelijks suf scrollen door de oneindige stroom aan creatieve filmpjes. Grote kans dat jij deze app ook al op je telefoon hebt staan, maar zet je het ook al in voor social commerce? Gezien de vele opties en het miljoenenpubliek, dat al lang niet meer voornamelijk uit tieners bestaat, liggen hier ook voor jou kansen!
Op TikTok kun je veel interactie hebben met jouw doelgroep. Door in te spelen op trending hashtags en challenges kun je snel een groot publiek bereiken. Het interactieve platform heeft al diverse artiesten bekendgemaakt en nummers onder de aandacht gebracht bij een nieuwe doelgroep. Ook hitseries als Stranger Things en Wednesday hebben hun enorme populariteit hieraan te danken.
TikTok is ook de ideale plek voor het creëren van zichtbaarheid rondom jouw producten en diensten. De hashtag #TikTokMadeMeBuyIt heeft niet voor niets zo’n 50 miljard views!
Het is belangrijk dat jouw content uitstraalt wie jij als bedrijf bent en waarom jouw producten of diensten speciaal zijn. Met de challenges, hashtags en creatieve effecten kun je hier op een unieke manier op inspelen.
Zodra je eenmaal start met posten kan het al snel hard gaan, doordat jouw doelgroep een grote rol kan spelen in het creëren van zichtbaarheid. Door zelf aantrekkelijke content te plaatsen en/of te adverteren, heb je een grote kans dat jouw doelgroep het oppikt en een aankoop doet. Wanneer ze enthousiast zijn, pronken ze graag met het gekochte product in een video hierover op hun eigen kanaal. Met name wanneer gebruikers met een groot bereik dit doen, zal de olievlek zich snel verspreiden. En ondertussen denk jij handenwrijvend: TikTok made me sell it!
@leeuwken Tiktok made me buy it😝 #scrubdaddy #scrubmommy #sponge #thepinkstuff #wibra #123schoon #cleantok #cleaning
De voorloper van TikTok in Nederland was Musical.ly, een app waarop met name jonge meiden dansvideo’s plaatsten. De content die nu op TikTok wordt geplaatst is ten opzichte van Musical.ly enorm veranderd en dat maakt ook de doelgroep breder. Steeds meer 30-, 40- én zelfs 50-plussers zijn inmiddels op TikTok te vinden. En de verwachting is dat dit de komende jaren alleen nog maar meer gaat stijgen.
Dat het steeds populairder wordt blijkt ook uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023. Volgens dit onderzoek zit het platform enorm in de lift en verliezen zelfs grote concurrenten als Instagram en YouTube terrein. De grootste daling in het aantal gebruikers is te zien op Facebook en Twitter.
Wij moesten ook even twee keer met onze ogen knipperen bij het zien van onderstaande tabel. Dat jouw doelgroep niet op dit social medium zit, is dus geen excuus meer.
De gedeelde content op TikTok is in vergelijking met grote platformen als Instagram en YouTube nog relatief schaars. Dit betekent dat je met hetzelfde aantal volgers, meer mensen bereikt op TikTok dan op de andere populaire kanalen. Daarnaast gaat content hier door het algoritme snel viraal. Dit effect kun je al met één sterke video bereiken. Met de video’s kun je als onderneming dus snel een groot bereik opbouwen, wat op andere platformen vaak wat langer duurt.
Het bereik is niet afhankelijk van wie jouw bedrijfspagina kent of volgt. Nee, de startpagina, de ‘for you page’, selecteert zelf de video’s die aan de gebruikers van het platform worden getoond. Als de gemiddelde tijd dat gebruikers jouw video bekijken hoog is, wordt hij ook automatisch aan andere gebruikers getoond. Met een goed concept kun je dus snel veel engagement krijgen ook al staat je account nog in de kinderschoenen. Een kijkje achter de schermen, het inspelen op een trend of TikToks over jouw producten zijn voorbeelden van concepten die gegarandeerd aanslaan. Bekijk hieronder hoe wij dat voor Moddit en Laurens Badkamers doen.
@moddit.digital.agency Meet the men of Team Moddit! 🦁 Het is Internationale Mannendag! Dus we kunnen met onze eigen mannen natuurlijk niet achterblijven… ⚽🧡 #moddit #digitalagency #team #meettheteam #freeze #freezeframe #modditmannen #trend #internationalemannendag #wkvoetbal #onlinescoren #wk2022 #foryou #fy #voorjou #voorjoupagina #digitalmarketing #marketingbureau
Naast het plaatsen van eigen content kun je ook kiezen voor adverteren op TikTok. Het brede bereik maakt het platform een steeds belangrijker middel voor advertentiecampagnes. Je hebt bij het adverteren keuze uit drie soorten optimalisatiedoelen: conversie, kliks en bereik. Op basis van jouw doel kun je kiezen uit verschillende opties om te adverteren. Denk hierbij aan een video die verschijnt op de tijdlijn van gebruikers of een challenge waarmee jij jouw bedrijf in the picture zet.
Het fijne van adverteren op TikTok is dat gebruikers die op de advertentie klikken gelijk worden doorgestuurd naar jouw website. Door de mogelijkheid tot specifieke targeting kun je ervoor zorgen dat jouw video’s terecht komen bij de juiste doelgroep. Sinds kort kun je via de Keyword Insights tool zoeken op populaire zoekwoorden waarmee je jouw doelgroep nog beter kunt bereiken. Deze tool is in Nederland nog in ontwikkeling, maar laat straks exact zien welke zoekwoorden trending zijn en hoe je deze het beste in kunt zetten in jouw video’s: als voice-over of in de beschrijving.
TikTok is helaas niet overal populair in positieve zin. Wereldwijd verbieden verschillende overheidsinstanties het platform, in verband met privacy en de beperkte digitale veiligheid voor (bedrijfs)data. De video-app wordt verboden op werktelefoons van rijksambtenaren en de belastingdienst heeft inmiddels haar medewerkers ook gevraagd de ‘spionage-gevoelige app’ te verwijderen. Deze kwestie kan je meenemen in je overweging om de applicatie voor jouw onderneming te gebruiken.
Ben jij klaar om met jouw organisatie te starten op TikTok? En ben je benieuwd naar de juiste content voor het behalen van jouw marketingdoelen? Wij helpen je graag! Kom maar op met die virale video.