Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst komen er weer aan; binnen de e-commerce belangrijke momenten om op in te spelen. Als ondernemer wil je natuurlijk flink van deze piekdagen profiteren. En dus moet je website ook op deze topdagen optimaal presteren. In deze blog vertellen wij jou hoe je voorkomt dat je website uit de lucht vliegt en wat je kan doen als dit wel gebeurt.
Een basisprincipe om ervoor te zorgen dat jouw website in alle gevallen goed blijft draaien, is het up-to-date houden van je website. Dit doe je door het CMS en bijbehorende plugins tijdig te updaten. Deze updates zorgen er onder andere voor dat jouw website vrij is van bugs. Daarnaast bevorderen updates de snelheid en veiligheid, wat weer een positieve invloed heeft op het resultaat van je marketingcampagnes, waar je mogelijk wat extra budget tegenaan gooit deze periode.
Om te voorkomen dat je berichten, pagina’s en instellingen kwijtraakt bij websiteproblemen, is het belangrijk om regelmatig back-ups te maken van je website. Mocht er tóch iets misgaan tijdens piekmomenten, dan is er geen man overboord en heb je altijd iets om op terug te vallen. Belangrijk hierbij is wel dat je back-up volledig is.
Een andere tip is om extra resources op de server in te kopen. Op die manier creëer je extra ruimte op je server voor opslag, waardoor je website meer bezoekers op hetzelfde moment aan kan en meer gegevens tegelijkertijd kan verwerken. Ideaal dus voor de drukke feestdagen die eraan komen!
Met een goede voorbereiding minimaliseer je de kans dat je website tijdens piekmomenten uit de lucht gaat. Mocht het toch gebeuren, dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk actie onderneemt om de schade te beperken. Wij hebben een aantal tips voor je.
Als de website niet naar behoren draait, wil je dit natuurlijk snel oplossen. Zorg er daarom voor dat er altijd iemand stand-by staat, zeker tijdens drukke dagen. Zo kan er snel geschakeld worden als er iets misgaat en loop je zo min mogelijk bezoekers en omzet mis.
Waar gaan klanten heen als er problemen zijn met de website? Juist, social media! Ook daar moeten dus medewerkers klaarzitten die je klanten verder kunnen helpen en indien het geval van een grote storing, kunnen communiceren dat de website tijdelijk niet bereikbaar is. Doe dit op een manier die past bij je bedrijf en biedt klanten ook een oplossing. Ontvang je veel vragen en opmerkingen van websitebezoekers? Probeer overal op te reageren. Op die manier nemen het aantal boze en geïrriteerde klanten af en verbeter je juist de merkreputatie.
Onze klanten zijn verzekerd van een goed werkende website die ook tijdens piekmomenten goed presteert. Wil jij dit ook graag? Neem dan vooral contact met ons op!
Is jouw website al helemaal ‘piek-proof’, maar twijfel je of je dit jaar wel mee moet doen met het Amerikaanse fenomeen Black Friday? Lees dan onze blog ‘wel of niet inspelen op Black Friday’ om te bepalen of je dit jaar meedoet.