Blogs

Van letter naar beleving: typografie in designs

23 dec 2019 8 min. leestijd Fleur Veldkamp

Als designers ontkomen we er niet aan de laatste trends te volgen. We houden continu de ontwikkelingen in de gaten zodat we onze klanten iedere keer weer met een onderscheidend design kunnen verrassen. Een belangrijk onderdeel van het ontwerp zijn letters. De designers van Moddit zijn daarom ook dagelijks bezig met letters, het is zelfs de expertise van onze designer Fleur! Zij vertelt je er in deze blog graag alles over.

Een ‘wow’-effect creëren

Typografie is bepalend voor de uitstraling van een product of dienst omdat het zorgt voor een bepaald gevoel dat je krijgt als je kijkt naar een logo of website. Een onderscheidend design zorgt voor een ‘wow’-effect en dat draagt dan weer bij aan de doelstellingen van jouw organisatie. Maar welk lettertype past bij het design? Om dat te bepalen is heel wat expertise nodig!

Allemaal anders

Er zijn duizenden verschillend gevormde letters. Al lijken de lettertypes soms bedrieglijk veel op elkaar, ze zijn écht allemaal anders. Door digitalisering is het aantal verschillende fonts de afgelopen decennia in sneltreinvaart toegenomen. Het is daarnaast tegenwoordig veel eenvoudiger geworden om eigen lettertypen te ontwerpen.

Font families

Een lettertype bestaat uit diverse varianten; naast kapitalen (hoofdletters) en onderkast (kleine letters) heb je bijvoorbeeld ook cursieven, verschillende diktes (mager, regulier, vet) en breedtes (meestal uitgedrukt in ‘narrow’ of ‘wide’). Al deze varianten zijn een font en samen vormen deze een letterfamilie.

Orde in de chaos

Als je bewust en aandachtig kijkt kun je de lettertypen van elkaar onderscheiden en om het wat makkelijker te maken zijn er classificaties bedacht om toch een beetje overzicht te kunnen houden. De meest bekende is de classificatie van Vox, bedacht in 1954 door de Franse typograaf Maximilien Vox.

Opvallend is dat de classificatie van Vox nog altijd toepasbaar is. Je ziet verschillende soorten lettertypen waarvan de oorsprong in de Klassieke oudheid ligt. Digitalisering heeft er voor gezorgd dat er nog eens vele varianten zijn bijgekomen. Ook is het maken van je eigen font toegankelijker geworden.

Je eigen font maken

Tegenwoordig worden in font library’s zoals GoogleFont of grafische programma’s zoals Adobe lettertypen onderverdeeld in een alternatieve (vereenvoudigde) classificaties. Deze gemoderniseerde versies gebruiken wij bij Moddit voor de creatie van zowel onze offline als online designs. Deze library’s worden continu geactualiseerd en hierdoor blijven we met de tijd mee gaan en krijgt iedere grafische uiting zijn eigen unieke stijl.

De écht vette lettertypes

Maar wat is nou hot en wat is not? Crop tops of wijde pijpen? Smaak is afhankelijk van de mode en zo werkt het ook voor trends in typografie. Wat we in 2019 in ieder geval veel hebben gezien zijn maximale koppen, outlines en bewegende teksten die online voor veel dynamiek binnen een design zorgen.

Naast trends speelt ook cultuur een rol in de keuze van typografie. Wil je schreeuwen of juist degelijk over komen? Over smaak valt niet te twisten, maar toch… een esthetisch verantwoord design krijg je alleen als je je houdt aan de regels van vormgeving in de typografie en daar gaat heel wat expertise aan vooraf 🙂

Lettertype in designs

Trends, smaak en cultuur hebben dus invloed op de keuzes die wij als designers maken als het gaat om typografie. We worden beïnvloed door wat we in onze omgeving zien en nemen dit mee als we aan de slag gaan met onze designs.

Voor de website van Allegro Holiday hebben we gekozen voor grote vette koppen om het concept te presenteren.

In het nieuwe lookbook van Laurens Badkamers worden prachtige beelden ondersteund met stijlvolle typografie.

Het concept "De smaak van pure ambacht" wordt op de website van Bakkerij Nollen gepresenteerd met verschillende creatieve letters.

De toekomst van typografie

We spenderen steeds meer tijd achter onze beeldschermen waarbij tekst natuurlijk een grote rol speelt. Leesbaarheid is daarbij van groot belang om de boodschap helder over te brengen. Grote jongens als Google en Adobe houden zich bezig met typografie en zo zijn er nu ook variable fonts bij gekomen. Eigenlijk kun je deze variabele fonts vergelijken met wat responsive design was voor webdesign. Deze lettertypes zijn – zoals de naam al zegt – variabel. Ze passen zich automatisch aan in breedte, hoogte en lengte naar het digitale medium waarop ze worden getoond. Deze ontwikkeling zorgt er voor dat je, op welk digitale medium dan ook, altijd goed de tekst lezen. Wat gaat 2020 ons brengen voor typografie? De toekomst zal het leren en we blijven de trends in de gaten houden. Net als de variabele fonts zal ook Moddit meeschalen en inspelen op de laatste trends en ontwikkelen van typografie.

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Fleur Veldkamp - Graphic designer

0548 612 805 - fleur@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×