Als designers ontkomen we er niet aan de laatste trends te volgen. We houden continu de ontwikkelingen in de gaten zodat we onze klanten iedere keer weer met een onderscheidend design kunnen verrassen. Een belangrijk onderdeel van het ontwerp zijn letters. De designers van Moddit zijn daarom ook dagelijks bezig met letters, het is zelfs de expertise van onze designer Fleur! Zij vertelt je er in deze blog graag alles over.
Typografie is bepalend voor de uitstraling van een product of dienst omdat het zorgt voor een bepaald gevoel dat je krijgt als je kijkt naar een logo of website. Een onderscheidend design zorgt voor een ‘wow’-effect en dat draagt dan weer bij aan de doelstellingen van jouw organisatie. Maar welk lettertype past bij het design? Om dat te bepalen is heel wat expertise nodig!
Er zijn duizenden verschillend gevormde letters. Al lijken de lettertypes soms bedrieglijk veel op elkaar, ze zijn écht allemaal anders. Door digitalisering is het aantal verschillende fonts de afgelopen decennia in sneltreinvaart toegenomen. Het is daarnaast tegenwoordig veel eenvoudiger geworden om eigen lettertypen te ontwerpen.
Een lettertype bestaat uit diverse varianten; naast kapitalen (hoofdletters) en onderkast (kleine letters) heb je bijvoorbeeld ook cursieven, verschillende diktes (mager, regulier, vet) en breedtes (meestal uitgedrukt in ‘narrow’ of ‘wide’). Al deze varianten zijn een font en samen vormen deze een letterfamilie.
Als je bewust en aandachtig kijkt kun je de lettertypen van elkaar onderscheiden en om het wat makkelijker te maken zijn er classificaties bedacht om toch een beetje overzicht te kunnen houden. De meest bekende is de classificatie van Vox, bedacht in 1954 door de Franse typograaf Maximilien Vox.
Opvallend is dat de classificatie van Vox nog altijd toepasbaar is. Je ziet verschillende soorten lettertypen waarvan de oorsprong in de Klassieke oudheid ligt. Digitalisering heeft er voor gezorgd dat er nog eens vele varianten zijn bijgekomen. Ook is het maken van je eigen font toegankelijker geworden.
Tegenwoordig worden in font library’s zoals GoogleFont of grafische programma’s zoals Adobe lettertypen onderverdeeld in een alternatieve (vereenvoudigde) classificaties. Deze gemoderniseerde versies gebruiken wij bij Moddit voor de creatie van zowel onze offline als online designs. Deze library’s worden continu geactualiseerd en hierdoor blijven we met de tijd mee gaan en krijgt iedere grafische uiting zijn eigen unieke stijl.
Maar wat is nou hot en wat is not? Crop tops of wijde pijpen? Smaak is afhankelijk van de mode en zo werkt het ook voor trends in typografie. Wat we in ieder geval veel hebben gezien zijn maximale koppen, outlines en bewegende teksten die online voor veel dynamiek binnen een design zorgen.
Naast trends speelt ook cultuur een rol in de keuze van typografie. Wil je schreeuwen of juist degelijk over komen? Over smaak valt niet te twisten, maar toch… een esthetisch verantwoord design krijg je alleen als je je houdt aan de regels van vormgeving in de typografie en daar gaat heel wat expertise aan vooraf 🙂