Wie aan SEO denkt, denkt waarschijnlijk voornamelijk aan de organische vindbaarheid in Google. En hoewel Google nog steeds de nummer 1 zoekmachine is, zijn er ook andere kanalen waarop je je online vindbaarheid een flinke boost kunt geven. Op Pinterest bijvoorbeeld: 83% van de bezoekers doet na het zien van bepaalde content een aankoop. Een uitgelezen kans om gratis en voor niets nieuwe klanten binnen te halen! In deze blog lees je alle ins en outs over Pinterest SEO en geven we je tips hoe je het inzet.
Het zal je niet zijn ontgaan: Pinterest is tegenwoordig hét kanaal om inspiratie te delen en op te doen. Ideeën voor een nieuwe badkamer, tuininrichting of originele traktaties; typ het in de zoekbalk en de inspiratie vliegt je om de oren. Waar we vroeger (heel lang geleden) nog urenlang in tijdschriften bladerden voor inspiratie voor een nieuwe woning, maak je nu borden op Pinterest waar je afbeeldingen van bedrijven en andere personen op ‘pint’.
Pins, pinnen, pinners, borden: het zijn heel wat termen die je moet kennen als je je op het platform begeeft. Daarom lichten we ze hieronder graag een voor een uit:
Pinterest valt officieel onder de socialmediakanalen, maar omdat het kanaal eigenlijk vrijwel hetzelfde fungeert als een zoekmachine, wordt het in de wereld van SEO ook wel als zoekmachine gezien. Net als bij andere zoekmachines is het bij Pinterest ook mogelijk om door middel van zoekmachineoptimalisatie relevant verkeer naar je website te trekken.
Er zijn wereldwijd maandelijks 367 miljoen actieve Pinterestgebruikers, waarvan 3,5 miljoen in Nederland. Na het zien van content van een bepaald merk gaat 83 procent over tot aankoop. Een flink percentage dus!
Het leeuwendeel van de pinners, zo’n 85 procent, bevindt zich in de oriënterende fase. En laat dat nou net dé ideale fase voor bedrijven zijn om in beeld te komen bij hun potentiële klanten. Daarnaast is het inzetten van Pinterest SEO een kleine tijdinvestering, terwijl je er vaak relatief snel flinke resultaten mee kunt behalen. Aan de slag dus!
Net als bij ‘normale’ SEO, draait het bij Pinterest SEO om het inzetten van de juiste zoektermen op de juiste plekken. Ook op Pinterest zoeken mensen door middel van de zoekbalk naar bepaalde onderwerpen, met in dit geval afbeeldingen als resultaat. Door het optimaliseren van jouw pins en borden zorg je ervoor dat de relevantie omhoog gaat en Pinterest jouw pins bij relevante zoekwoorden als resultaat toont. Het werkt dus eigenlijk hetzelfde als SEO in zoekmachines, maar dan net wat eenvoudiger.
Om de beste zoektermen te bepalen, is het verstandig een zoektermanalyse te doen. Dit is wel wat lastiger dan de zoektermanalyse die je voor Google doet, aangezien de zoekvolumes op Pinterest niet inzichtelijk zijn. Om toch inzicht te krijgen in de populairste zoektermen, kun je gebruikmaken van auto-complete en guided search.
Bij deze manier typ je zelf verschillende zoekwoorden in de zoekfunctie van Pinterest. Vervolgens vult Pinterest door middel van auto-complete jouw zoekterm aan met interessante suggesties. De suggesties verschijnen doordat hier door bezoekers van het platform veel op wordt gezocht. Zo heb je dus toch enigszins inzicht in populaire zoektermen, klein nadeel: de zoekvolumes worden helaas niet gegeven. Op deze manier verzamel je steeds meer zoektermen en stel je eigenlijk je eigen zoektermanalyse samen.
Een tweede manier die je kunt gebruiken om populaire zoektermen te achterhalen is ‘guided search’. Hierbij typ je niet alleen een zoekterm in, maar bekijk je ook daadwerkelijk de zoekresultaten. Als je de zoekresultaten bekijkt, verschijnen er zogenoemde guided search boxes met suggesties voor andere zoektermen. Ook deze suggesties worden gebaseerd op waar bezoekers veel op zoeken, onder andere in combinatie met de door jou ingevoerde zoekterm. Als je op deze guided boxes klikt, krijg je keer op keer interessante zoekwoordcombinaties die wellicht ook interessant kunnen zijn voor jou!
Nu je de zoektermanalyse hebt uitgevoerd, kun je beginnen met het optimaliseren. Je gaat zowel je pins als je borden optimaliseren.
Pin optimaliseren
Een pin bestaat uit een afbeelding, alt tekst, titel, beschrijving en doel url.
Pin-bord optimaliseren
Bij een bord kun je twee elementen optimaliseren, namelijk de titel en de beschrijving. Let op: je moet eerst een bord aanmaken, voordat je de beschrijving kunt toevoegen.
Overige optimalisaties
Om goed te kunnen scoren op Pinterest is niet alleen het optimaliseren van je borden en pins belangrijk, je algehele profiel moet relevant zijn. Je borden en pins moeten voldoende aansluiten bij jouw bedrijfsnaam en profielbeschrijving. Deze beschrijving mag maximaal 160 tekens bevatten en ook hierin kun je belangrijke zoektermen opnemen.
Na je optimalisatie wil je natuurlijk weten wat het allemaal oplevert. Waar we met traditionele SEO kijken naar verkeer, vertoningen, klikken, posities en transacties als KPI’s, ligt dit voor Pinterest SEO toch net even anders. Om de prestaties van een Pinterestcampagne te beoordelen, kijken we naar de volgende KPI’s:
Deze bovenstaande statistieken kun je gemakkelijk per bord of pin inzien als je bent ingelogd. Ook heb je in deze omgeving de mogelijkheid om te filteren op verschillende zaken, zoals type content (organisch of pinterest ads), apparaat, leeftijd, gender, bron en nog meer.
Waar je rekening mee moet houden, is dat mensen op Pinterest andere zoekwoordcombinaties gebruiken dan in zoekmachines zoals Google. Op Pinterest ligt de focus meer op inspiratie, zoals stijl, kleur en materiaal in combinatie met het zoekwoord. Denk bijvoorbeeld aan: zwarte badkamerkraan of houten overkapping ideeën. In Google zoeken we meer naar informationele of commerciële zoektermen.
Tot slot hebben we nog een aantal tips voor je die je goed kunt gebruiken als je aan de slag gaat met het optimaliseren.
Pinterest is nu nog erg gefocust op grote Engelstalige landen, namelijk Amerika, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Voor deze landen heeft Pinterest een tool ontwikkeld om meer inzicht te krijgen in de trends binnen Pinterest: Pinterest Trends. Deze tool geeft aan welke zoektermen populair zijn, ook in combinatie met jouw zoekterm. Pinterest Trends is op dit moment helaas alleen nog maar beschikbaar in bovenstaande drie landen, dus we kunnen het in Nederland nog niet gebruiken. Hopelijk rolt Pinterest de tool snel verder uit, tot die tijd kun je met onze uitleg hopelijk al een heel eind komen.