Personalisatie; een begrip dat tegenwoordig onmisbaar is in het woordenboek van een marketeer. Maar wat houdt het precies in, hoe pas je het toe in e-mailcampagnes en, niet te vergeten, wat is het resultaat van personalisatie? Je leest het in deze blog.
Personalisatie betekent je content aanpassen aan een individu om deze zo goed mogelijk te bedienen. Dit gebeurt op basis van klantgedrag en klantgegevens. Hoe meer je dus over jouw (potentiële) klant weet, hoe beter je personalisatie kunt toepassen. Met deze klantgerichte marketing toon je de juiste content aan de klant op het juiste moment en op de juiste plek. Denk hierbij aan de laatst bekeken producten op de homepage of in een nieuwsbrief, of een mail waarin staat dat een product weer op voorraad is. Dit levert uiteindelijk omzetstijging en terugkerende klanten op. En dat is natuurlijk wat je wil.
Maak je e-mailcampagnes en nieuwsbrieven persoonlijker en relevanter door ze te personaliseren. Alleen al het toevoegen van een voornaam in de onderwerpregel kan de openratio’s flink boosten. Of toon in de e-mail net dat ene product dat jouw klant zojuist heeft bekeken op de website. Maar er kan binnen e-mailmarketing meer met personalisatie gedaan worden. Enkele voorbeelden:
Om de juiste resultaten te behalen is het belangrijk dat je voordat je personalisatie inzet een aantal stappen volgt.
1. Doel bepalen
Bepaal wat je wil bereiken. Welke doelen wil je behalen met personalisatie? Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
2. Klantreis in kaart brengen
Heb je je doel bepaald? Breng dan de klantreis in kaart. Hierdoor zie je bij welke potentiële momenten van interactie (touchpoints) met jouw klant personalisatie van belang is. Je kunt bijvoorbeeld in de overwegingsfase een e-mail sturen met de vraag of de (potentiële) klant het product nog steeds interessant vindt. Andere voorbeelden zijn het tonen van reviews of in de retentiefase een e-mail met gerelateerde producten sturen.
3. Ideeën uitwerken
Zodra je de punten hebt, ga je nadenken over welke personalisatie hier goed werkt en relevant is voor de klant. Heb je meerdere personalisaties die je wilt inzetten? Kijk dan met welke je gaat starten. Sommige personalisaties zijn eenvoudig en snel in gang te zetten, neem het tonen van een voornaam in de onderwerpregel van een e-mail. Gegevens zoals voornaam verzamel je eenvoudig bij een nieuwsbriefinschrijving. Sommige andere personalisaties kosten meer tijd om uit te denken en te implementeren, zoals een verlaten-winkelwagen-campagne.
4. Data verzamelen
Breng in kaart welke data je van je klanten hebt en welke nog ontbreekt. Vraag ontbrekende informatie op met een profielverrijkingsformulier of een pop-up. Je kan de gegevens ook verrijken met metingen en data waarvoor je toestemming hebt gevraagd via een cookiemelding.
Tegenwoordig is first party data een belangrijk begrip geworden op het gebied van gegevensverzameling en privacy. Belangrijk is dus dat je rechtstreeks je gegevens verzamelt, zonder tussenkomst van een andere partij. Verantwoord daarbij ook welke gegevens je opslaat met een privacystatement op je website.
5. Koppelingen, databronnen & kanalen
Zodra je de gegevens in kaart hebt, kijk je welke databronnen aan elkaar gekoppeld zijn of moeten worden. Door een koppeling van bijvoorbeeld je website, Google Ads en e-mailsoftware met een Customer Data Platform leer je de individuele bezoeker steeds beter kennen.
Tip: Een CDP-systeem is een verzamelplek voor alle data en interactie van je bezoekers. Een handige tool dus om te gebruiken voor personalisatie. Toch is het niet noodzakelijk om over een CDP te beschikken voor personalisaties. Je kunt namelijk ook gerust zonder CDP-systeem starten.
Door personalisatie voelt de klant zich meer verbonden met jouw bedrijf, met verhoogde klantloyaliteit én een herhaalaankoop als gevolg. Personalisatie kan daardoor al zorgen voor een omzetgroei van 5-15%. Niet alleen voor de omzet is personalisatie goed. Het zorgt ook voor een verbetering van de klantervaring. Door een persoonlijke benadering, persoonlijk aanbod en content waarmee je inspeelt op de wensen, behoeften en fases van de klantreis, is de klant eerder tevreden over jouw bedrijf. Hierdoor wordt een klant sneller een terugkerende klant. Dit is positief; een nieuwe klant binnenhalen is namelijk lastiger dan een bestaande klant behouden.
Wil jij personalisatie gaan inzetten binnen jouw e-mailcampagnes, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact op. Dan kijken we samen hoe we met personalisatie een optimale klantbeleving kunnen creëren binnen jouw e-mails.