Open/close menu Menu

Het belang van personalisatie in e-mailcampagnes

Lobke Pingen
Geschreven door: Lobke Pingen
Laatst bijgewerkt: 23 maart 2023 Leestijd: 6 min

Personalisatie; een begrip dat tegenwoordig onmisbaar is in het woordenboek van een marketeer. Maar wat houdt het precies in, hoe pas je het toe in e-mailcampagnes en, niet te vergeten, wat is het resultaat van personalisatie? Je leest het in deze blog.

Personalisatie in e-mailmarketing

Wat is personalisatie en waarom zet je het in?

Personalisatie betekent je content aanpassen aan een individu om deze zo goed mogelijk te bedienen. Dit gebeurt op basis van klantgedrag en klantgegevens. Hoe meer je dus over jouw (potentiële) klant weet, hoe beter je personalisatie kunt toepassen. Met deze klantgerichte marketing toon je de juiste content aan de klant op het juiste moment en op de juiste plek. Denk hierbij aan de laatst bekeken producten op de homepage of in een nieuwsbrief, of een mail waarin staat dat een product weer op voorraad is. Dit levert uiteindelijk omzetstijging en terugkerende klanten op. En dat is natuurlijk wat je wil.

Blog | Verlaten winkelwagen personalisatie Afbouwbaas

Personalisatie in e-mails

Maak je e-mailcampagnes en nieuwsbrieven persoonlijker en relevanter door ze te personaliseren. Alleen al het toevoegen van een voornaam in de onderwerpregel kan de openratio’s flink boosten. Of toon in de e-mail net dat ene product dat jouw klant zojuist heeft bekeken op de website. Maar er kan binnen e-mailmarketing meer met personalisatie gedaan worden. Enkele voorbeelden:

  • Naam, leeftijd, geografische informatie en bestelinformatie automatisch inladen en tonen;
  • Dynamische content binnen een nieuwsbrief laten zien aan een bepaald segment. Denk hierbij aan een stuk tekst dat alleen getoond wordt aan een segment dat dat interessant vindt. Een ander segment kan dezelfde nieuwsbrief ontvangen, maar krijgt de dynamische tekst niet getoond;
  • Relevante producten tonen in e-mails, zoals je laatst bekeken producten of jouw favoriete merk;
  • Persoonlijke campagnes versturen, bijvoorbeeld een verjaardagsmail met korting of een mail met de producten van je verlanglijstje die in prijs zijn verlaagd;
  • Upsell- en crosssell mails verzenden op basis van besteldata.

Hoe start je met personalisatie?

Om de juiste resultaten te behalen is het belangrijk dat je voordat je personalisatie inzet een aantal stappen volgt.

1. Doel bepalen
Bepaal wat je wil bereiken. Welke doelen wil je behalen met personalisatie? Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Het verhogen van de klantretentie
  • Het aantal conversies verhogen
  • Verbeteren van de klantervaring

2. Klantreis in kaart brengen

Heb je je doel bepaald? Breng dan de klantreis in kaart. Hierdoor zie je bij welke potentiële momenten van interactie (touchpoints) met jouw klant personalisatie van belang is. Je kunt bijvoorbeeld in de overwegingsfase een e-mail sturen met de vraag of de (potentiële) klant het product nog steeds interessant vindt. Andere voorbeelden zijn het tonen van reviews of in de retentiefase een e-mail met gerelateerde producten sturen.

3. Ideeën uitwerken
Zodra je de punten hebt, ga je nadenken over welke personalisatie hier goed werkt en relevant is voor de klant. Heb je meerdere personalisaties die je wilt inzetten? Kijk dan met welke je gaat starten. Sommige personalisaties zijn eenvoudig en snel in gang te zetten, neem het tonen van een voornaam in de onderwerpregel van een e-mail. Gegevens zoals voornaam verzamel je eenvoudig bij een nieuwsbriefinschrijving. Sommige andere personalisaties kosten meer tijd om uit te denken en te implementeren, zoals een verlaten-winkelwagen-campagne.

4. Data verzamelen

Breng in kaart welke data je van je klanten hebt en welke nog ontbreekt. Vraag ontbrekende informatie op met een profielverrijkingsformulier of een pop-up. Je kan de gegevens ook verrijken met metingen en data waarvoor je toestemming hebt gevraagd via een cookiemelding.

Tegenwoordig is first party data een belangrijk begrip geworden op het gebied van gegevensverzameling en privacy. Belangrijk is dus dat je rechtstreeks je gegevens verzamelt, zonder tussenkomst van een andere partij. Verantwoord daarbij ook welke gegevens je opslaat met een privacystatement op je website.

5. Koppelingen, databronnen & kanalen 

Zodra je de gegevens in kaart hebt, kijk je welke databronnen aan elkaar gekoppeld zijn of moeten worden. Door een koppeling van bijvoorbeeld je website, Google Ads en e-mailsoftware met een Customer Data Platform leer je de individuele bezoeker steeds beter kennen.

Tip: Een CDP-systeem is een verzamelplek voor alle data en interactie van je bezoekers. Een handige tool dus om te gebruiken voor personalisatie. Toch is het niet noodzakelijk om over een CDP te beschikken voor personalisaties. Je kunt namelijk ook gerust zonder CDP-systeem starten.

Personalisatie voornaam

Wat levert personalisatie op?

Door personalisatie voelt de klant zich meer verbonden met jouw bedrijf, met verhoogde klantloyaliteit én een herhaalaankoop als gevolg. Personalisatie kan daardoor al zorgen voor een omzetgroei van 5-15%. Niet alleen voor de omzet is personalisatie goed. Het zorgt ook voor een verbetering van de klantervaring. Door een persoonlijke benadering, persoonlijk aanbod en content waarmee je inspeelt op de wensen, behoeften en fases van de klantreis, is de klant eerder tevreden over jouw bedrijf. Hierdoor wordt een klant sneller een terugkerende klant. Dit is positief; een nieuwe klant binnenhalen is namelijk lastiger dan een bestaande klant behouden.

Starten met personalisatie?

Wil jij personalisatie gaan inzetten binnen jouw e-mailcampagnes, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact op. Dan kijken we samen hoe we met personalisatie een optimale klantbeleving kunnen creëren binnen jouw e-mails.


Samen groeien?

Lobke Pingen
Lobke Pingen E-mail en Content
Annedien van Leeuwen
Annedien van Leeuwen E-mail
Sjoerd van der Hulst
Sjoerd van der Hulst Mede-eigenaar
Moddit Instagram Swipe up verdwenen Laurens website live
Vraag vrijblijvend een expert review aan!
Heb jij het idee dat het online scoringsvermogen van jouw bedrijf beter kan? Vraag een audit aan!
Vraag een expert review aan