Al jaren is Moddit partner van YuManRace. Doe je mee aan een van hun events of sta je in het publiek, dan is de kans groot dat je onze spandoeken ziet hangen. Maar daar blijft het niet bij. Afgelopen jaar voegden we ook e-mailmarketing automation toe aan onze samenwerking, om in te spelen op de vele kansen die in dit vakgebied lagen.
Met meerdere sportevenementen per jaar is YuManRace inmiddels goed bekend in omgeving Twente. Ieder jaar doen duizenden mensen mee aan de Urban Night Trail, Throwdown, In-Yuman, Half Marathon, Kids Obstacle Run en YMR Obstacle Run met de afstanden 5, 10, 15 en 21 km.
Om de doelgroep te bereiken verstuurde YuManRace al nieuwsbrieven met informatie over de evenementen, maar deze waren niet geautomatiseerd. Met een grote database aan klantinformatie van de voorgaande jaren lagen er juist veel kansen voor retentiemarketing en gepersonaliseerde, relevante e-mailmarketing automation. Ieder event heeft namelijk zijn eigen specifieke doelgroep met verschillende niveaus en interesses. E-mails hierop aanpassen en zo relevant mogelijk maken, het liefst geautomatiseerd, is daarom een slimme zet.
YuManRace had dus veel data, maar ook chaos in het e-mailplatform. De organisatie was veel tijd kwijt met het beheren van verzendlijsten met oud-deelnemers en met het versturen van e-mails naar deze lijsten. Dit verliep bovendien allemaal handmatig. Daarbovenop was de data van alle voorgaande jaren niet gestructureerd of samengevoegd, waardoor de data niet gemakkelijk aan elkaar kon worden gekoppeld. Er waren losse Excel-lijsten, waardoor het overzicht miste. Een aantal evenementen waren opgeheven, maar hiervan bestond nog wel data. Kortom: het was de hoogste tijd om structuur aan te brengen. Met als doel om zo min mogelijk handmatige handelingen te hoeven doen en meer omzet uit e-mail te halen.
Door de inzet van relevante geautomatiseerde e-mailcampagnes wilden we aanzetten tot een herhaalaankoop van (oud-)deelnemers en de gemiddelde orderwaarde verhogen.
Om geautomatiseerde e-mails te kunnen versturen, was het nodig om de vele data te exploreren, samen te voegen en te verrijken. We checkten eerst of de data logisch was opgebouwd en of er fouten in zaten. Het is bijvoorbeeld onwaarschijnlijk dat de leeftijd van een deelnemer 100+ is, maar niet onmogelijk door een foute invoer. Maar ook de notatie van gender kan afwijken tussen de verschillende lijsten: “male”, “man” of “M”. Vervolgens filterden we alleen de benodigde gegevens eruit, zodat we een gewenste dataset overhielden die we konden verzamelen in een logisch template. Op die manier konden we alle datasets gemakkelijk aan elkaar koppelen.
Na het optimaliseren van alle data, stelden we een uitgebreide strategie op voor geautomatiseerde e-mailmarketing. Daarbij focusten we ons op vier pijlers.
1. Retentiemarketing
Het doel van retentiemarketing is oud-deelnemers een herhaalaankoop laten doen en opnieuw de sportieve uitdaging aan laten gaan. We besteedden in de e-mails aandacht aan begeleiding bij het trainen voor de race, en tips voor het bereiken van de sportieve doelen van de deelnemer.
2. Cross-selling
Het vergroten van de gemiddelde orderwaarde, dat was de tweede pijler. Extra producten aanbieden, zoals merchandise, parkeertickets, het laten graveren van de medaille en tickets voor een van de andere evenementen, hielp hierbij.
3. Loyaliteit
Daarnaast legden we focus op loyaliteit. We wilden na het event zichtbaar blijven en vroegen daarom om feedback via Google Review. Én we gaven alvast informatie over Early Bird-tickets voor het komende jaar.
4. Gepersonaliseerde e-mails
Als laatste legden we veel focus op relevante en gepersonaliseerde e-mails. Als fanatieke Obstacle Runner zit je niet te wachten op een e-mail over de Kids Run. En als je alleen de Half Marathon van 21 km loopt, dan ben je vooral geïnteresseerd in hardloopevenementen en minder in een crossfitevenement zoals de Throwdown. Op basis van die kennis stemden we tekst, foto’s en inhoud af. De content voor de e-mails schreven de mensen van YuManRace zelf, op basis van alle flows en onderwerpen die wij voor ze uitdachten.
Onze inspanningen zorgden voor mooie resultaten bij de finishlijn. Zo gaven we een flinke boost aan de verkoop van tickets en extra’s en genereerden we veel webverkeer vanuit e-mail. Ook boekten we tijdwinst voor YuManRace door het automatiseren van de e-mailmarketing en zijn de klantprofielen up-to-date en gesegmenteerd voor gepersonaliseerde klantcommunicatie. Dit vormt een strakke basis om volgend jaar op verder te bouwen, waarbij wij de komende drie jaar als partner blijven ondersteunen. Tijd om samen verder te groeien!
Liggen er voor jou ook kansen op het gebied van geautomatiseerde e-mailmarketing? Wij denken van wel. We analyseren graag jouw database om op basis daarvan een uitgebreide e-mailmarketingstrategie te schrijven en uit te voeren. Neem dus snel contact op, dan kunnen we al gauw gaan scoren!