Een nieuwe webshop, betere integratie van offline en online, geautomatiseerde e-mailcampagnes en herziene social media en Ads-campagnes. Onder andere deze inspanningen van het afgelopen jaar hebben bij Lucas Divestore tot flinke zomerrecords geleid: 102% groei in transacties, 14% conversiestijging en 45% meer omzet in de maanden mei, juni en juli.
Lucas Divestore is de grootste duikwinkel van Europa. Vanuit de winkel in Nijverdal leveren ze wereldwijd alles voor snorkelen en duiken. Om de prestaties van de webshop op alle vlakken te verbeteren hebben we vorig jaar op basis van Lightspeed Retail en Lightspeed eCom een compleet nieuwe shop ingericht. Het resultaat? Een snelle, veilige en gebruiksvriendelijke webshop met een geïntegreerd voorraadbeheersysteem én veel meer mogelijkheden om meer uit onze marketingactiviteiten te halen.
Het voorraadbeheersysteem, de maattabellen en labels zijn niet de enige vernieuwingen. Samen met de klant hebben we gekeken naar de mogelijkheden om de webshop nog beter te maken. Zo hebben we een nieuwe websitestructuur geïmplementeerd die beter aansluit bij de zoektermen en het zoekgedrag van gebruikers, veel extra content geschreven, nieuwe Smart Shopping campagnes ingericht en gewerkt aan de interne linkstructuur. Alles om online nóg beter te scoren.
Lucas Divestore maakte nog geen gebruik van een voorraadbeheersysteem, waardoor voorraden niet altijd up-to-date waren en de communicatie rondom levertijden in de webshop niet optimaal was. Dat ging ten koste van klanttevredenheid en omzet.
Met Lightspeed Retail in combinatie met Ecom hebben we de webshop en fysieke winkel en het voorraadbeheersysteem volledig op elkaar af weten te stemmen. Met nieuwe kassa’s en medewerkers die precies weten hoe ze het nieuwe systeem moeten gebruiken, wordt er voorkomen dat er online producten worden verkocht die niet leverbaar zijn. Want als een klant in de winkel een product afrekent, wordt de voorraad ook in de shop direct aangepast.
Bij Lucas Divestore wordt duikkleding van verschillende merken verkocht. Logischerwijs variëren de kledingmaten hiervan ook. Door per merk en product een maattabel toe te voegen, krijgt de klant beter inzicht in de juiste maat. Hiermee beperken we de retouren van kleding met de verkeerde maat. Door met labels bepaalde producten uit te lichten en ze te markeren als actie, outlet of ‘beste keuze’ kan Lucas Divestore daarnaast producten pushen die ze graag willen verkopen.
Met de e-mailmarketingsoftware van Reloadify hebben we voor Lucas Divestore geautomatiseerde e-mailcampagnes ingericht. Zo sturen we welkomstmails aan nieuwe klanten, nieuwsbrieven, abandoned cart mailings, herinneringsmails als producten nog niet betaald zijn, en vragen we de producten na aankoop te beoordelen. Onder andere de herinneringsmails dragen bij aan een flinke stijging in transacties en omzet.
Meten is weten. We meten continu de impact van onze werkzaamheden, maar we doen meer met de meetbaarheid. Door bijvoorbeeld te meten welke producten worden bekeken, welke betaal- en verzendmethodes er worden gebruikt en wie er een verlanglijstje maakt of zich aanmeldt voor de nieuwsbrief, kunnen we onze marketing nog gerichter inzetten en de website blijven optimaliseren.
Door een goede samenwerking met de klant hebben we met relatief weinig kosten een groot resultaat behaald. Moddit heeft de hele migratie georganiseerd, maar qua vulling heeft Lucas Divestore veel zelf gedaan. Zo hebben we samen een mooie nieuwe shop neer kunnen zetten.
We blijven nooit stilstaan, maar altijd doorontwikkelen. Door ons op conversieoptimalisatie te richten, sporen we eventuele bottlenecks op en maken we de website steeds weer een stukje beter. De komende tijd richten we ons op de uitrol naar Duitsland. Daarover later meer…