Open/close menu Menu

Een verdubbeling aan zoektermen in de top 10 voor Afbouwbaas

Als nieuwkomer op de markt had Afbouwbaas een ambitieuze doelstelling: totaalleverancier  én een van de grootste spelers worden op het gebied van materialen voor de afbouw en afwerking. Een uitdaging waar we als digital agency maar al te graag aan meewerkten. Door met een duidelijke visie mee te denken over het productaanbod en de SEO-techniek te optimaliseren, behaalden we een verdubbeling van het aantal zoektermen in de top 10. En dat leidde weer tot een flinke groei in gebruikers, omzet, orderwaarde én terugkerende klanten!

Een verdubbeling aan zoektermen in de top 10 voor Afbouwbaas | Moddit
328 zoektermen in de top 10 en 103 in de top 3 in Google
166% groei in gebruikers via zoekmachines
Nominatie Dutch Search Award '22

Begin bij de basis: doelstellingen

Op het online platform Afbouwbaas.nl kunnen zzp’ers, (kleine) bouwbedrijven, woninginrichters en aannemers eenvoudig en snel verbruiksartikelen bestellen die nodig zijn voor afbouw. Denk hierbij aan egaline, tegellijm, voegmiddel, lijmen en epoxy. Om een van de grootste spelers op deze markt te worden is een goede fundering belangrijk. Daarom stelden we samen met Afbouwbaas mooie doelen op voor onze strategie:

  • 50% groei in organische gebruikers in vergelijking met het jaar ervoor;
  • 20% groei in omzet vanuit het organische kanaal;
  • groei van 50% in terugkerende klanten;
  • op basis van data de juiste focus aanbrengen in productuitbreiding; 
  • een betere informatievoorziening op de website.

Strategie en doelgroep

Om voort te bouwen richting de top en de doelstellingen, stelden we een duidelijke strategie op. Doelgroepanalyse was hierbij een belangrijk speerpunt. We verzamelden data uit verschillende tools waaronder Google Analytics, Google Search Console, SEMrush, het ERP systeem en het e-commerceplatform zelf, om zo het zoekgedrag van de doelgroep zo goed mogelijk in kaart te brengen. De zoektermen die daar vervolgens uitrolden, deelden we door middel van een zogeheten Python Script in clusters in. Deze clusters zijn de productcategorieën waarmee de webshop is ingedeeld, bijvoorbeeld egaline, tegellijm en voorstrijk. 

Omdat we weten dat zoekvolumes niet direct leidend zijn, namen we naast het zoekvolume ook de gemiddelde orderwaarde en kans op herbestelling mee in de analyse. Daaruit bleek dat het cluster ‘egaline’ veruit de meeste potentie had om extra omzet te genereren vanuit nieuwe én bestaande klanten. Dat werd dus onze focus voor onze SEO-campagne, maar ook voor de Google Ads-strategie, e-mailmarketing en social campagnes.

Crawling en indexing optimaliseren

Tijd om te scoren! De eerste stap was het fixen van ‘issues’, zodat we nieuwe content schaalbaar en met focus konden ontwikkelen, bestaande content konden herzien en de interne linkstructuur en externe autoriteit konden optimaliseren. Uit de data bleek namelijk dat wanneer een pagina werd gecrawld (oftewel: geanalyseerd door zoekmachines) deze in eerste instantie goed werd opgepakt, maar vervolgens een dip vertoonde, wat een negatieve invloed had op de organische resultaten. Gelukkig konden we deze crawling en indexing issues, die vanuit Javascript ontstonden, snel traceren en oplossen. Daarnaast hebben we de websitesnelheid een flinke boost gegeven. Een goede basis om nu echt te gaan knallen!

Hard work pays off

En dat bleek: onze inspanningen leverden heel wat op. We overtroffen zelfs de verwachtingen met de volgende resultaten: 

  • 166% groei in gebruikers via organisch verkeer;
  • 37,8% groei in omzet via de zoekmachine;
  • 10% stijging in gemiddelde orderwaarde;
  • 67% groei in bestellingen onder terugkerende klanten;
  • Van 181 naar 328 zoektermen in de top 10 resultaten van Google;
  • Van 49 naar 103 top 3 posities in Google;
  • De hoogste organische zichtbaarheid op egaline in vergelijking met nichespelers;
  • Voldoende cashflow gecreëerd om productuitbreidingen toe te voegen en nog verder door te groeien.

Klaar voor de toekomst

Als starter op de markt was het voor Afbouwbaas belangrijk dat we een schaalbare aanpak opstelden, zodat het bedrijf verder kan groeien wanneer gewenst. Dus dat hebben we gedaan. Met deze aanpak kunnen we het productaanbod in het tempo van Afbouwbaas én in de slimste volgorde uitbreiden in de huidige en toekomstige campagnes. Daarmee is Afbouwbaas klaar voor de toekomst, waarin we nog mooie kansen zien voor de groei van het bedrijf. Dus stay tuned!

Genomineerd voor de Dutch Search Awards

Met ons werk voor Afbouwbaas zijn we genomineerd voor een Dutch Search Award in de categorie Beste SEO campagne B2B! Een mooie bekroning van onze samenwerking, SEO-inspanningen en topresultaten.

Lees meer!

Ook een schaalbare oplossing?

Wil je, net als Afbouwbaas, keihard online scoren met je bedrijf? En een schaalbaar pakket hebben om door te groeien? Onze specialisten gaan graag voor je aan de slag. We denken met je mee over de juiste aanpak en maken een strategie die bij jouw unieke bedrijf past. Neem direct contact op!


Ook online scoren?

Wout Hegeman
Wout Hegeman Digital marketing | SEO
Sjoerd van der Hulst
Sjoerd van der Hulst Mede-eigenaar
Simon Hogenkamp
Simon Hogenkamp Mede-eigenaar
Moddit Instagram Swipe up verdwenen Laurens website live