Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord

Blogs

Webdesign Trends van 2018 so far

4 sep 2018 10 min. leestijd Daniel Pattiasina

De hete zomer van 2018 leek mij een goed moment om eens te kijken naar welke trends er hot zijn op het gebied van webdesign. Welke trends van vorig jaar zijn in stand gebleven en welke trends maken hun entree? Ik neem onder andere de award-winning websites van het afgelopen jaar onder de loep en licht voor jou de trends uit die opvallen.

1. They see me scrollin’

Navigeren door de pagina kan op vele verschillende manieren. Wat we de laatste tijd steeds vaker zien, zijn alternatieve manieren van scrollen. De webdesigner kiest er soms voor om het scroll-gedrag over te nemen door de gebruiker bijvoorbeeld zijwaarts te laten scrollen of door bijvoorbeeld het beeld tijdelijk vast te zetten. Het is een creatieve manier om de bezoeker net even wat anders te laten beleven dan een standaard webpagina. Het kan ook als vervelend worden ervaren, maar als het op een subtiele manier wordt toegepast, levert het een unieke gebruikerservaring op.

Keus-store.com wordt er op een subtiele manier zijwaarts gescrollt.">

Op Keus-store.com wordt er op een subtiele manier zijwaarts gescrollt.

2. Klein hoofdmenu, groot uitklapmenu

Doordat websites vaker met de mobile-first-gedachte worden gebouwd, is het niet gek dat een website op een desktop standaard al een hamburger-menu in beeld heeft. En dat standaard menuutje? Dat is ingeruild voor een zoekknop, een ‘bel me nu’ of een ‘neem direct contact op’. Meer conversiegericht dus, en bovendien kun je in zo’n uitklapmenu veel meer items kwijt. We zien dan ook vaak grote uitklapmenu’s met meerdere menu’s, die zijn opgedeeld in verschillende onderwerpen. Het standaard menu uit beeld halen, biedt tevens de kans om het logo wat groter neer te zetten. En dat is iets waar veel bedrijven dol op zijn :)! #makemylogobigger

StrongmanRun.nl">

Uitgebreid uitklap menu StrongmanRun.nl

3. Storytelling

Een website is een digitale bedrijfspresentatie. En deze presentatie wordt soms op verhalende wijze gepresenteerd. Doe je geluid dus maar aan, want alles wordt uit de kast gehaald om de bezoeker een ultieme beleving te geven van een bedrijfsverhaal. Denk hierbij aan video’s, interactieve tijdlijnen en een vooraf bepaalde manier van scrollen. Je wordt als bezoeker aan de hand meegenomen om de website van a tot z te ervaren. Geen shortcuts dus. Doordat er veel foto’s, video’s en animaties aanwezig zijn, duurt het laden van de pagina langer. Dit wordt vaak opgevangen door een loader met een vriendelijke boodschap: ‘even geduld a.u.b.’.

 

Couroazul.com vertelt een verhaal door middel van video's, muziek en veel beleving">

Couroazul.com vertelt een verhaal door middel van video's, muziek en veel beleving

Het is eigenlijk erg tegenstrijdig met de ongeduldige moderne websitebezoeker. Google geeft prioriteit aan websites die sneller laden en ongeduldige gebruikers haken sneller af. Misschien wil een bedrijf wel juist zeggen: “Dit is mijn verhaal, ga er eens rustig voor zitten en luister.” Wellicht een gewaagde benadering, maar de bezoeker die wél blijft plakken, krijgt wel de ultieme boodschap en zal hierdoor meer binding krijgen met het bedrijf. Daarnaast zijn dit soort websites vaak grafische en technische hoogstandjes, waarbij de nadruk wordt gelegd op een mooie gebruikersbeleving. Het is dus even wat anders dan de rest, maar zeker de moeite waard om bij stil te staan.

Portion.io met een interactieve tijdlijn.">

Het verhaal van Portion.io met een interactieve tijdlijn.

4. Even wat anders…

Storytelling is het tegenovergestelde van een conversiegerichte website, die beter scoort in Google. Toch zijn er steeds vaker bedrijven die met hun website tegen het gebruikelijke in willen gaan. Ze willen iets unieks en niet hetzelfde ‘trucje’. Er worden vaker rebelse keuzes gemaakt die vroeger not-done waren. Ik noemde al geluid en achtergrondmuziek, maar denk bijvoorbeeld ook aan abnormale lettergroottes, doorgestreepte links in plaats van onderstreept en inconsistentie in het stramien, waardoor de content als het ware door de website heen zweeft.

Souffl.com staan praktisch onleesbare koppen, maar er wordt een duidelijk statement neergezet.">

Op Souffl.com staan praktisch onleesbare koppen, maar er wordt een duidelijk statement neergezet.

Een custom muis-cursor of een elementje die de cursor achtervolgt. Psychedelisch kleurgebruik en animaties, waar je nog net geen epileptische aanval van krijgt. Irritant? Misschien, maar het valt wel degelijk op en deze websites vergeet je niet!

Okkapi gebruikt een drukke en bewegelijke achtergrond, maar versterkt de gebruikersbeleving.">

De website van Okkapi gebruikt een drukke en bewegelijke achtergrond, maar versterkt de gebruikersbeleving.

5. Nog steeds hot…

Gradients, duotone kleurgebruik en polygons. Als ik de trends van vorig jaar erbij pak, zijn dit geen eendagsvliegen. We zijn helemaal gek op kleurverlopen, oftewel de gradient. Soms over the top met een groot contrast, soms met meer dan 2 kleuren en soms ook heel subtiel. We zien ze over koppen en titels, foto’s en ook als achtergrond. Meestal stilstaand en soms geanimeerd.

Duotone in kleuren is een trend die dichtbij de gradient ligt, maar wordt vooral toegepast op fotografie. Het is een eenvoudige manier om iedere foto om te zetten naar één of twee kleuren naar keuze. Vaak worden dan ook de kleuren gebruikt van de huisstijl.

Eastern European Movies is vrij minimalistisch, maar krijgt door de polygonen een stoer karakter.">

De website van Eastern European Movies is vrij minimalistisch, maar krijgt door de polygonen een stoer karakter.

En ook de polygonen zijn nog niet uit beeld verdwenen. Polygonen zijn hoekige vormen die het gevoel geven van dynamiek, energie en beweging. Websites die een stoere, sportieve of krachtige uitstraling willen overbrengen maken veel gebruik van deze trend.

6. Bent u al overtuigd?

Er wordt zoveel mogelijk gedaan om de bezoeker te overtuigen waarom wij de beste, snelste en de goedkoopste zijn. Dit is geen oud nieuws. Unique selling points (USP’s) staan altijd in beeld, ervaringen van klanten in de vorm van quotes en testimonials en niet te vergeten een catchy pay-off, waarin kort wordt samengevat waar het bedrijf voor staat. De gebruiker is het wel gewend en de kans is dat ze er daarom blind voor raken. Om deze reden worden we steeds creatiever in het presenteren van de ‘waarom moet u voor ons kiezen’. Zo zien we bijvoorbeeld grafieken en statistieken om met feiten de bezoeker te overtuigen. Ook zijn er prijsberekeningen en vergelijkingstools, waar natuurlijk uit blijkt dat zij wel degelijk de beste en goedkoopste zijn. Geloof je ons niet? Hier is een quote van een tevreden klant die we lekker groot in beeld weergeven.

Webeffectual.com wil de bezoeker overtuigen, door een quote mega groot neer te zetten.">

Webeffectual.com wil de bezoeker overtuigen, door een quote mega groot neer te zetten.

7. There’s a new serif in town

Webdesign had bij het ontstaan van het internet veel weg van de opmaak van kranten. Niet alleen het gebruik van kolommen, maar ook de typografie werd veel overgenomen. Denk bijvoorbeeld maar aan het lettertype “Times New Roman”. Dit was hét lettertype van de bekende krant ‘The Times’. Het is gebleken dat letters met een schreef (serif) beter leesbaar zijn, dus werd het vroeger veelvuldig gebruikt. Door de jaren heen vond hier een geleidelijke verschuiving plaats. Zo besloot bijvoorbeeld Google zijn logo aan te passen van een schreef-lettertype naar een schreefloze lettertype. We zagen dat webdesign steeds ‘cleaner’ werd: minimalistisch, zwart-wit, minder tekst, grote koppen, meer witruimte en zo is bijvoorbeeld ook flat-design ontstaan. Toch zien we dat de serif weer zijn comeback maakt. Het heeft een klassiek, elegant en verfijnd karakter. En dit is ook precies de uitstraling die sommige bedrijven met hun website willen overbrengen.

Humbert & Poyet gebruiken een klassiek schreef-lettertype met een elegante uitstraling.">

Interieur ontwerpers Humbert & Poyet gebruiken een klassiek schreef-lettertype met een elegante uitstraling.

Conclusie

Ook al is het niet gebruikelijk, we zien steeds vaker dat websites maniertjes toepassen die iets anders zijn dan we gewend zijn. Hierdoor vallen we op en worden we onthouden door de bezoeker. De bezoeker navigeert vlug door een website, maar haakt snel af wanneer het te lang duurt en mist hierdoor misschien wel de boodschap die we zo graag willen vertellen. Subtiele veranderingen in webdesign zorgen er voor dat we net even want anders te zien krijgen. Een eleganter lettertype, achtergrondmuziek, een alternatieve manier van scrollen en kleine subtiele animaties dragen allemaal bij aan een unieke gebruikersbeleving. De bezoeker krijgt nét even wat anders te zien, waardoor de moderne website in het geheugen blijft zitten.

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Daniel Pattiasina - Webdesigner

0548 612 805 - daniel@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×