Het is tijd om je voor te bereiden op Google Analytics 4 (GA4). Vanaf juli 2023 zal Universal Analytics (UA) geen nieuwe hits meer verwerken en ben je als gebruiker gedwongen over te gaan naar GA4, de nieuwste generatie van Google Analytics. We leggen je uit wat deze verandering inhoudt en hoe wij ons daar als digital agency op voorbereiden.
Google weet wel hoe het onze SEA specialisten uitdaagt. Gelukkig smullen zij van dit soort innovaties in hun vakgebied! Toch hoef je geen specialist te zijn om de hoofdlijnen van GA4 te begrijpen. Om de overstap goed te maken, kun je er het beste even goed voor gaan zitten. Het kost wat verdieping, maar het is zeker de moeite waard om je data in GA4 op de rit te krijgen.
Wat je zeker moet weten –>
Universal Analytics werd gebouwd vanuit de gedachte dat online gedrag vooral op desktops plaatsvindt, uit onafhankelijke sessies bestaat en makkelijk te observeren cookiedata genereert. De customer journey van de consument bevindt zich echter inmiddels op meerdere devices, waaronder mobiele telefoon, tablet en desktop. Google Analytics 4 verwerkt en combineert de data van al deze devices en gebruikt verder data op basis van events (alle soorten interacties die gelijktijdig of losstaand van het laden van een pagina gemeten kunnen worden) om gebruikersspecifieke metingen te leveren. Het is bovendien ingericht om mobiele apps, amps en onepagers te analyseren, waar pageviews, bouncerates en de duur van het bezoek moeilijker te meten zijn. GA4 geeft een vollediger beeld op gebruikersniveau in plaats van alleen op sessieniveau.
Universal Analytics bevatte al een en ander aan privacybewaking met functies als de beperkte opslag van first-party cookies (cookies die de website zelf plaatst). Google Analytics 4 gaat nog een stapje verder en gebruikt privacy zelfs als fundering. Daarbij is de belangrijkste verandering dat het geen IP-adressen meer opslaat. Google is hier in het verleden voor op de vingers getikt, vanwege het versturen van deze data naar servers in de Verenigde Staten. Door de gegevens niet meer op te slaan, blijven bedrijven die gebruik maken van Google Analytics zich houden aan de AVG-wetgeving.
Verder helpt GA4 bedrijven in te spelen op de veranderende behoeftes en verwachtingen van gebruikers, met uitgebreide en nauwkeurige controles voor gegevensverzameling en gebruikscontrole. Zo gaan browsers als Google Chrome, Firefox en Safari stoppen met het gebruik van third-party cookies, waarbij gebruikersgegevens aan derde partijen als Facebook worden verstrekt.
Dankzij het event-based meetmodel van Google Analytics 4 krijgen we een completer overzicht van de customer journey van jouw klant, zonder dat deze is opgesplitst per platform of onafhankelijke sessies. Zo zien we bijvoorbeeld hoe jouw klant zich beweegt tussen je mobiele app en website en kunnen we hierdoor gerichte (marketing)campagnes inzetten om deze klant op het juiste moment te bereiken. Denk hierbij aan een campagne via Facebook wanneer jouw klant via je app zich heeft georiënteerd.
In Google Analytics 4 is het mogelijk data-driven-attributies te gebruiken voor het analyseren van het volledige effect van je marketingactiviteiten op de customer journey. Deze functie verdeelt het budget voor een conversie op basis van gegevens die vóór elke conversiegebeurtenis plaatsvinden, en is dus niet gelimiteerd tot gegevens van de laatste klik. Deze analyse kunnen we gebruiken in Google Ads en Google Marketing Platform om campagnes te optimaliseren.
Binnen Google Analytics 4 hebben we het verzamelen van cookiedata en metadata op gebruikersniveau zelf in de hand en kunnen we deze afstemmen op de lokale regelgeving. Zo kunnen we in elk land gemakkelijk voldoen aan de wettelijke vereisten. Dit terwijl we de belangrijkste meetfuncties behouden.
Doordat Google Analytics 4 meer gebruik maakt van machine learning, geeft het systeem voorspellende inzichten over gebruikersgedrag en conversies en maakt het nieuwe doelgroepen aan, met gebruikers waarvan het aannemelijk is dat ze iets kopen. Deze doelgroepen voegen we toe aan onze marketingkanalen om de kans op conversie te verhogen.
GA4 integreren we gemakkelijk met andere Google-systemen, zoals Google Ads, en we combineren daarbij web- en appdata. Hiermee wordt het ons steeds makkelijker gemaakt om campagnes te optimaliseren, gebaseerd op Google Analytics-data. We gebruiken bijvoorbeeld de voorspellende inzichten over wie vaak bij je bestelt om een remarketing campagne op te zetten.
Als laatste passen we gemakkelijk de structuur van property’s in Google Analytics 4 aan, aan de behoeften op gebied van gegevensbeheer via de integratie met Analytics 360. Je kunt bepaalde gebruikers op property-niveau toegang geven tot bepaalde informatie, of juist daarvan onthouden. Dit is vooral interessant voor bedrijven die werken met externe reclame- of marketingbureaus, zoals onze klanten! Zij houden hiermee precies in de hand tot welke gegevens wij toegang hebben.
Zolang Universal Analytics nog niet is uitgefaseerd, gebruiken wij zowel Universal Analytics als Google Analytics 4 naast elkaar. Want historische data vanuit Universal Analytics kunnen niet worden meegenomen naar Google Analytics 4. Zo hebben we tijdelijk overlap van informatie, maar weten we zeker dat er geen data verloren gaat.
Wil je zelf de overstap maken? Google heeft voor de overstap een installatieassistent gemaakt om gebruikers op weg te helpen, maar je kunt ook zelf aan de slag:
In grote lijnen staat je Google Analytics 4 property nu klaar om gegevens te verzamelen, naast je Universal Analytics. Je bent hierdoor goed voorbereid voor de overgang in juli 2023. Veel succes!
Klinkt dit als abracadabra voor je? We helpen je graag! Onze specialisten staan voor je klaar om de overstap te maken naar GA4 en jouw websitedata te verzamelen, te analyseren en op basis daarvan de beste campagnes in te richten. Wil jij online scoren? Neem dan contact met ons op.