Waar voorheen menig influencer via Instagram Story meerdere keren per week followers opriep omhoog te swipen naar een blog, recept, website of gaaf product, maakt Instagram plots een einde aan het swipe up-tijdperk. Sinds 30 augustus is de functie namelijk niet meer toegankelijk.
Het swipe up-fenomeen in Instagram Stories was dé mogelijkheid voor accounts met meer dan 10.000 volgers of die met een blauw vinkje om volgers door te sturen naar een website of product buiten Instagram. Iets wat in Instagram niet altijd even makkelijk is, aangezien je alleen de welbekende #linkinbio hebt en je geen linkjes in je berichten op je feed kunt plaatsen.
Met het verwijderen van de swipe up-functie heeft Instagram natuurlijk wel voor een alternatief gezorgd. In plaats van een swipe up aan de story toe te voegen kan er nu een sticker worden toegevoegd met daarin een link. Hetzelfde doel dus, maar met een ander uiterlijk.
Instagram heeft naar eigen zeggen deze keuze onder andere gemaakt om mensen zo lang mogelijk binnen het platform te houden. Als je ervoor koos een swipe up toe te voegen aan je verhaal, moest je er namelijk mee dealen dat je volgers geen reacties konden plaatsen op die story. Door nu de link via een sticker toe te voegen kunnen de volgers doorklikken, maar óók reageren op de story. En dat ziet Instagram natuurlijk graag: veel interactie op het platform.
Daarnaast kan de eigenaar van het profiel de link-sticker personaliseren, waardoor de creativiteit binnen de accounts wordt gestimuleerd. Net als stickers met bijvoorbeeld een tag (@), kun je de sticker in meerdere kleuren weergeven. Zo bepaal je zelf welke uitstraling het beste bij jouw bedrijf of account past.
Helaas voor de meesten van ons, is met deze aanpassing de privilege voor de grotere accounts en die met een blauw vinkje nog niet verleden tijd. Ook deze link-sticker is enkel beschikbaar voor de accounts die een swipe up-mogelijkheid hadden in Stories. Toch is er de hoop dat door deze wijziging de overstap naar beschikbaarheid voor alle accounts weer een stapje dichterbij is. Voor nu ben ik vooral benieuwd naar hoe de Instagrammers het coole swipe up (inclusief omhoogswipende beweging) op een verrassende manier omtoveren tot ‘klik op de link’, want dat klinkt toch wel íets minder sexy.