Online marketing

Social media trends voor 2020

26 dec 2019 5 min. leestijd Lisette Bikker

Social media blijft in ontwikkeling! Dat zien we terug in de trends voor het aankomende jaar 2020. Het afgelopen jaar lag het vergrootglas op de ontwikkelingen in chatbots voor social media en het toepassen van video en full-focus op stories.

Nog een paar keer knipperen met je ogen (of je Instagram Feed refreshen) en het jaar is alweer voorbij. Met de drie highlights die hieronder worden toegelicht ben je klaar voor social media in 2020. Lisette neemt je mee in de social media trends voor aankomend jaar.

#1. Short content staat op 1

Short content is content die na een bepaalde tijd verdwijnt (24 uur), het is vooral bekend van Stories op Instagram. Deze vorm van content wordt ook wel ephemeral content genoemd. Deze soort content is de laatste tijd enorm gegroeid en is de nieuwste maatstaf van social media. De hoeveelheid van deze content groeit en ook het gebruik hiervan, 98% van de mensen op Instagram gebruikt Stories zelfs dagelijks.

Short content is laagdrempelig en de authenticiteit is hoog, dat roept interactie op. Op Instagram Stories kun je enorm creatief zijn door bijvoorbeeld een poll of een antwoordsticker te gebruiken. Zet de volgende punten op de social-to-do-list.

  • Het creëren van tijdlijn-posts wordt minder belangrijk in de contentstrategie van een bedrijf, leg dus de focus op Stories of andere short content!
  • Maak gebruik van de nieuwste advertentiemogelijkheid: Instant Experiences, deze full-screen ervaring licht je merk of product visueel toe. Zo trek je de aandacht en vertel je een echt verhaal.

#2. Mini social networking communities

Internet gebruik je onder andere om informatie met elkaar te delen. Bijvoorbeeld over bepaalde tools, features en andere innovatie onderwerpen. De mini social networking communities (een community binnen een social media platform) zijn daar de beste oplossing voor! De grote spelers in de wereld van social media zoals LinkedIn en Facebook zijn continue bezig om als merk ook deel te nemen aan communities. En waarom doen ze dat?

Het is interessant voor deze bedrijven om te targeten op deze communities omdat mensen in een bepaalde community zich het meest kunnen vinden in deze specifieke content. Dus ga op onderzoek uit naar groepen die interessant kunnen zijn voor een goede discussie over de innovaties op het internet!

#3 Social = platform voor research én e-commerce

8% van de internetgebruikers geeft aan dat ze social media gebruiken om een bepaald product te onderzoeken, voordat ze over gaan tot aankoop. Daarnaast vertrouwt 84% van de online gebruikers de reviews die bezoekers achterlaten.

Tegenwoordig zie je steeds meer mogelijkheden voor directe verkoop via social media. Zo introduceerde Facebook Marketplace. En kun je via Instagram producten taggen uit een webshop wat zorgt voor een hogere sales. De drempel om een product aan te schaffen via een website wordt hierdoor steeds lager en biedt meer mogelijkheden voor e-commerce.

Zorg ervoor dat je online visitekaartje er gelikt uit ziet; creëer een professionele, mooie, geoptimaliseerde feed & pagina. Deze combinatie moet ervoor zorgen dat je een juiste indruk achterlaat bij de bezoeker, en je deze helpt bij de zoektocht naar het juiste product of de dienst.

Wat moet je doen in 2020?

Voor 2020 is het dus belangrijk om short content te gaan creëren, te gaan praten in mini social networking communities en zorg ervoor dat álle social media kanalen eruit zien zoals je visitekaartje. Houd de trends in de gaten en schakel correct & snel op het juiste moment. Wij houden ervan om samen te scoren, en helpen jouw bedrijf graag naar online succes. Ook op het gebied van social media. 😉

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Lisette Bikker - Online marketeer

0548 612 805 - lisette@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×