Blogs

Ruim 4,5 jaar samenwerking met Buiten-Goed: elk jaar minder kosten en meer conversies!

8 jun 2021 5 min. leestijd Marit Metselaar

Buiten-Goed verkoopt al meer dan 30 jaar tuinkassen, overkappingen en tuinkamers, en sinds de laatste 10 jaar hebben zij hun assortiment uitgebreid met serres, zonwering, smeedijzeren kassen/ overkappingen en schuif- en vouwwanden. Zo’n 4,5 jaar geleden begonnen wij voor hen met het realiseren van een nieuwe website en het herstructureren van hun online marketing. Sindsdien hebben we ieder jaar hun omzet samen weten te verhogen. Een echte succescase waar we trots op zijn. We vertellen je er graag meer over!

Groeien in leads

Toen we in contact kwamen met Buiten-Goed was de doelstelling duidelijk: groeien in leads. Om dit te realiseren werden de doelgroepen en customer journeys in kaart gebracht, waarna we aan de slag gingen met het opzetten van een nieuwe website. Binnen no-time stampten we een nieuwe performance strategie uit de grond. We introduceerden een nieuwe structuur voor Google Ads en een sterke SEO strategie om de organische vindbaarheid te verbeteren. Stap voor stap zijn we toen, aan de hand van deze nieuwe strategieën, gaan optimaliseren. Met succes, al zeggen we het zelf.

De speerpunten van de SEO strategie 

Wat er precies is veranderd, vertellen we graag aan de hand van de drie speerpunten: keyword kannibalisme, lokale vindbaarheid en content.

  • Keyword kannibalisme

Op de website van Buiten-Goed was er sprake van een hoge mate van keyword kannibalisatie. Keyword kannibalisatie klinkt heftiger dan het daadwerkelijk is. Maar wat is keyword kannibalisme? Bij keyword kannibalisatie, ook wel keyword cannibalisation, is er sprake van meerdere pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor dezelfde zoekterm(en) waardoor meerdere pagina’s met elkaar concurreren voor dezelfde zoekterm(en). Het is hierdoor voor zoekmachines lastig te onderscheiden welke pagina ze moeten vertonen. Met als mogelijk gevolg dat de pagina’s waarschijnlijk allemaal lager scoren.  

Bij Buiten-Goed is de kannibalisatie voornamelijk ontstaan door het hebben van een collectie en een webshop die beide gefocust waren op dezelfde zoektermen. Zo hadden ze bijvoorbeeld meerdere pagina’s voor tuinkassen. De uitdaging lag daarom in het migratietraject, waarbij we de collectie, de productcategorieën, eventuele landingspagina’s en blogs moesten samenvoegen en migreren, zonder de posities en het websiteverkeer te verliezen. 

  • Lokale vindbaarheid 

Lokale vindbaarheid is een essentieel onderdeel binnen de SEO strategie van Buiten-Goed. Een goede inrichting van de website zorgde voor een betere lokale vindbaarheid, waarbij er veel focus lag op het bezoeken van hun showroom in Barneveld. 

  • Content

Het laatste speerpunt van de SEO strategie van Buiten-Goed is content. In nauwe samenwerking met Buiten-Goed houden we ons bezig met het creëren van actuele en relevante content, en het bijhouden van bestaande content. Want content is key. Althans, relevante content is key. Wij stellen altijd de vraag: opnieuw schrijven, behouden, samenvoegen of weghalen? Door de constante doorontwikkeling scoren we steeds beter in zoekmachines als Google. 

Succesvolle SEA campagnes

Met de komst van een nieuwe website konden de SEA campagnes natuurlijk niet achterblijven. Onze SEA specialisten wisten het account van Buiten-Goed goed te herstructureren en zorgden zo voor een succesvolle nieuwe SEA campagne. Maar waar richtten we ons op?

  • Minder kosten, meer conversies

Meer kwalitatieve bezoekers, voor minder geld. Wat wilt een mens nog meer! Door het doorvoeren van de nieuwe SEA strategie maakten we een enorme efficiencyslag. Er zijn veel onnodige clicks bespaard gebleven en het advertentiebudget is op de juiste manier besteed. 

  • Elke productgroep een eigen campagne

Bij de SEA optimalisatie is er ook gekeken naar nieuwe campagnes. Waar er voorheen één grote campagne was, zijn er nu vijf campagnes per productgroep gerealiseerd. Sinds 2020 zijn dit de volgende campagnes: 

  • Serres
  • Windschermen
  • Tuinkassen
  • Priëlen en oranjerieën
  • Carports
  • Verbeteren van hygiënefactoren

Naast het splitsen van campagnes op basis van productcategorieën is er een groot aantal hygiënefactoren verbeterd, om het algoritme zo goed mogelijk te kunnen laten werken. Advertentie-extensies hebben we relevanter ingezet. Waar mogelijk hebben we automatische biedstrategieën doorgevoerd. Relevante doelgroeplijsten zijn toegevoegd en irrelevante zoektermen zijn uitgesloten. Al met al heeft dit gezorgd voor een behoorlijke groei in omzet!

Resultaten: 

We hebben al wat verklapt over het resultaat waarbij we elke jaar de omzet hebben weten te verhogen. Vanaf 2018 heeft Buiten-Goed ieder jaar een omzetgroei van 20% gehad. We zitten nog maar net in 2021 en nu al is de omzetgroei 66% verhoogt. Maar welke resultaten hebben geleid tot deze omzetgroei?

Ruim 125% groei in organische gebruikers 

Met de succesvolle SEO strategie hebben we jaar op jaar een groei weten te behalen van ruim 125% op organische gebruikers. Ook behaalden we een conversiestijging van 89,86% uit organic. Voor 2021 zijn we ook al goed onderweg om weer te verdubbelen. Als we de periode januari t/m maart van 2020 en 2021 met elkaar vergelijken, zitten we namelijk al op een groei van ruim 110% vanuit organic. 

Zowel via short tail als long tail zoekopdrachten

Via diverse zoektermen komen bezoekers binnen op de website van Buiten-Goed. De bezoekers stromen binnen via zowel short tail als long tail zoekopdrachten. Dit zie je duidelijk terugkomen in de data van SEMrush. SEMrush heeft een uitgebreide database met keywords die een overzicht geeft van de zoekmachineprestaties en mogelijke optimalisaties. Hieronder zie je de ontwikkeling van de SEO posities. 

Tuinkassen: een belangrijke productgroep

Tuinkassen is een belangrijk productgroep voor Buiten-Goed. In de SEO en SEA strategie lag hierop dan ook veel focus. Van generieke concurrerende zoektermen als ‘tuinkassen’ tot aan de doelgroepen die al weten naar wat voor type kas zij op zoek zijn, zoals de zoekterm ‘smeedijzeren tuinkas’. 

Hogere conversie en lagere kosten

Het toepassen van de nieuwe Google Ads structuur heeft ervoor gezorgd dat zowel het aantal waardevolle gebruikers als het aantal effectieve clicks toenam. De cijfers laten zien dat het aantal clicks zijn afgenomen met 11,7%, maar daarentegen is de conversie vanuit die clicks toegenomen met 86,74%. De kosten voor SEA daalde met 18,98%. Een zeer positieve uitkomst voor Buiten-Goed!

Zeker vanaf het moment van de migratie is de huidige website niet alleen veel duidelijker geworden, maar zien wij ook veel meer respons.

Richard den Boer

Zoals je leest is er de afgelopen jaren veel gebeurd en zijn er goede resultaten behaald. Buiten-Goed scoort hoger in Google en adverteert nu veel gerichter, en dat werpt zeker zijn vruchten af. Er zijn veel meer relevante websitebezoekers en er is een stijgende lijn in het aantal aanvragen van producten en bezoeken aan de showroom. 

Kortom: een succescase om trots op te zijn! 

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig bij jouw vindbaarheid in zoekmachines, en wil je ook online scoren? Wij denken graag met je mee!

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Marit Metselaar

Marit Metselaar - Content Specialist

0548612805 - marit@Moddit.nl

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×