Blogs

Ruim 350% omzetgroei tijdens actieweek Toelevering Online dankzij crossmediale inzet

28 jan 2021 5 min. leestijd Karen Runneboom

In een relatief rustige periode een recordomzet draaien: de Klus & Cashdagen voor Toelevering Online bleken een razend succes. Samen met het hele team en de collega’s bij Toelevering Online hebben we alles op alles gezet om van deze actieweek een succes te maken. En dat is gelukt. De actie zorgde voor ruim 350% meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar!

Tegen de trend in

Al jarenlang werken we samen met Toelevering Online aan online succes. Het online platform voor maatwerk kozijnen van hout en kunststof koppelt de vraag van haar klanten (zzp’ers, kleine aannemers en particulieren) aan verschillende aanbieders (kozijnfabrieken in binnen- en buitenland). Als marketingteam houden we alle e-commerce statistieken nauwkeurig bij en zien door de jaren heen een duidelijke seizoenstrend als het gaat om omzet. Januari blijkt in vergelijking met andere maanden een relatief rustige periode. Waar we normaal gesproken inzetten op extra exposure tijdens topmaanden, kozen we dit keer voor een eigenwijze aanpak: volle bak in beeld in januari!

Impressie videocampagne YouTube

Focus op nieuwe doelgroep

Om extra omzet te genereren in die relatief rustige maand, wilden we naast de vaste en regelmatig terugkerende klanten ook en vooral potentiële klanten bereiken. Maar hoe spreken we die het beste aan? Met een aantrekkelijke cashback-actie hadden we een gave manier om de doelgroep (zzp’ers en kleine aannemers) kennis te laten maken met de maatwerk kozijnen, deuren en schuifpuien die Toelevering Online aanbiedt. De mogelijkheid om een flink deel van het aankoopbedrag terug te krijgen bij een bestelling kan immers een trigger zijn om nu tóch eens elders kozijnen te bestellen. In de marketingstrategie kozen we daarom om zo vaak mogelijk én op het juiste moment bij de doelgroep in beeld te zijn.

“Samen met moddit hebben we voorafgaand aan de actieweek het marketingplan gemaakt, inclusief een concrete planning. Dit zorgde ervoor dat tijdens de actieweek alles vlekkeloos verliep en wij ons konden focussen op onze klanten.”

Daan Aveskamp, Manager Product/Dienst bij Toelevering Online

Middelenmix

Het werd een crossmediale aanpak met een mix van online en offline middelen:

  • Een audiocampagne via diverse radiozenders en Spotify; 
  • Een videocampagne via YouTube;
  • Online campagnes via SEA, e-mail en diverse social media
  • Een gedrukte kaart die vlak voor de actie bij +/- 41.000 personen uit de doelgroep op de mat viel. 

Door deze middelen slim met elkaar te combineren kreeg de actie extra bekendheid. Ook het consistent doorvoeren van één herkenbare stijl in alle online en offline uitingen droeg hieraan bij. Zo is er bewust gekozen voor herkenbare fotografie met een bekend persoon bij de doelgroep: dezelfde persoon die al jarenlang te zien is in de headerafbeelding op de website.

Stijging in naamsbekendheid

Ruim 350% meer omzet

Met behulp van verschillende analysetools konden we per kanaal en middel de resultaten analyseren en zagen we het algemene effect van de actieweek terug in onder andere bereik, conversieratio en e-commerce omzet. Naast het behalen van de omzetdoelstelling zijn er nog andere positieve resultaten behaald. Zo zagen we een enorme groei in naamsbekendheid en een groter aandeel nieuwe bezoekers dan normaal.

  • Dagrecord in behaalde omzet (551% stijging*)
  • Dagrecord in aantal bezoekers (183% stijging*)
  • Weekrecord in behaalde omzet (357% stijging*)
  • Weekrecord in aantal bezoekers (104% stijging*)

* resultaten vergeleken met dezelfde periode in 2020.

Ook hulp nodig bij het opzetten van een campagne?

Wij denken graag mee!

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Karen Runneboom - Online marketeer

0548 612 805 - karen@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×