Wil jij ook sky high gaan met jouw e-maildatabase, maar weet je nog niet hoe? Wij vertellen jou graag hoe je nieuwe, kwalitatieve e-mailadressen binnenhaalt. We hebben een aantal manieren voor je op een rijtje gezet, die bij onze klanten tot mooie resultaten hebben geleid. Lees snel verder als je niet bang bent om je e-maildatabase met minstens 250% te laten groeien en écht met e-mail wil gaan scoren.
E-mail is een belangrijk kanaal in de online marketingvijver, omdat het je direct in contact brengt met jouw (potentiële) klant. Zodra de klant zich aanmeldt voor je nieuwsbrief heb je beet: de interesse in jouw product of dienst is gewekt. Het lijntje is gespannen en dit is hét moment om de nieuwe relatie uit te bouwen met relevante en gepersonaliseerde e-mailcampagnes en die eerste bestelling, offerte-aanvraag of sollicitatie binnen te hengelen. Of het betekent dat je je schepnet erbij kan pakken om meer omzet te halen uit je bestaande klanten en hun loyaliteit een flinke boost te geven.
Je hebt besloten e-mailmarketing in te zetten, goede keuze! Je weet vast uit eigen ervaring ook wel dat niemand zit te wachten op een overvolle inbox met oninteressante nieuwsbrieven. Dus vraag jezelf af: waarom wil een bezoeker mijn nieuwsbrief écht niet missen? Wat ontvangt hij in zijn mailbox en is meer dan de moeite waard om zich voor aan te melden? Zorg dat je de klant vertelt wat hij er aan heeft! De nieuwsbriefabonnee is bijvoorbeeld als eerste op de hoogte van aanbiedingen, nieuwste producten, blogs en ga zo maar door. Iets aanbieden werkt ook aanmoedigend. Dit heeft te maken met het wederkerigheidsprincipe van Cialdini. Als een (potentiële) abonnee iets krijgt, dan wil hij er vaak iets voor terug doen. Dit kunnen verschillende dingen zijn, zoals:
Als je weet waarom jouw e-mails niet gemist mogen worden, neem je je website onder de loep. Zorg dat er verschillende plekken zijn op je website waar de bezoeker zich kan aanmelden. Deze vijf tactieken hebben bij onze klanten gezorgd voor groei van hun e-maildatabase.
Een eerste manier om je e-maildatabase te laten groeien, is door onderaan je website een gedeelte specifiek te richten op het inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit kan op 2 manieren:
Op social media zijn ook nieuwe abonnees én leads te werven. Een leadgeneratiecampagne is hiervoor een effectieve manier. Zorg ervoor dat mensen hun e-mailadres achterlaten en volg dit op met automatische campagnes.
Ook kun je nieuwe abonnees verzamelen bij het registreren van een account. Voeg hier de mogelijkheid toe om je aan te melden voor de nieuwsbrief bij het aanmaken van het account door een checkbox onder het e-mailadres toe te voegen met de optie om aan te melden. Deze bezoekers zijn namelijk al geïnteresseerd in jouw diensten.
Een vorm die veel succes boekt, is opt-ins verzamelen in de check-out door het toevoegen van een checkbox onder het e-mailadres. Deze bezoekers zijn al ver in de customer journey en nemen de stap om een aankoop te doen. De interesse is er en de klanten willen waarschijnlijk graag op de hoogte blijven van jouw producten en diensten.
De inspiratiepagina of kennisblog is een plek om de bezoeker verder de klantreis in te leiden. Ze zijn op zoek naar informatie over een dienst of product. Logisch om hier actief te vragen om op de hoogte te blijven via e-mail. Of biedt een whitepaper aan met meer informatie in ruil voor het e-mailadres. Natuurlijk volg je dit op met een automatische e-mailcampagne, om de lead te begeleiden naar een bijvoorbeeld een aankoop of offerteaanvraag.
Een andere manier die goed werkt, is een pop-up. Dit zijn elementen die tijdelijk in beeld komen bij de bezoeker. Bijvoorbeeld als ze de website verlaten, een aantal seconden de pagina bekijken of naar een bepaald punt scrollen. De pop-up ‘popt’ letterlijk in het scherm en trekt direct de aandacht. Verwerk een trigger in de pop-up om je aan te melden en een reden waarom je dit echt niet wil missen. Denk aan een brochure, een lookbook of korting die verzilverd kan worden bij een bestelling.
Naast je website kan je ook offline nieuwe e-mailadressen werven. Via een scherm in de winkel, op beurzen, een open dag of door een flyer met een QR code mee te leveren bij de bestelling.
Bekijk hieronder een aantal succesvolle voorbeelden van onze klanten die voor een groei in de e-maildatabase hebben gezorgd.
Er is geen algemene formule die het beste werkt. Iedere doelgroep is anders, net als ieder bedrijf en dus kan niet altijd hetzelfde plan gebruikt worden voor het laten groeien van de e-maildatabase. Wij kijken per klant naar de branche, doelstellingen en wensen. Vanuit daar adviseren wij een strategie met de beste mogelijkheden. Zo heeft een opt-in mogelijkheid in de check-out bij onze klant Nemaco Bouwmachines ervoor gezorgd dat de lijst flink is gegroeid. Dit resulteerde in een groei van maar liefst 250% in 3 maanden!
Bij Toelevering Online heeft een pop-up juist beter gewerkt. Deze verscheen op het scherm van de bezoeker na een aantal minuten. Wat betreft de inhoud werd vooral getriggerd met een vraag als titel en de ‘what’s in it for me’ werd duidelijk benoemd.
Belangrijk is om te onthouden dat het niet altijd om de grootte van de lijst gaat, maar om de kwaliteit van de lijst. Het is beter om minder profielen in je lijst te hebben die wel heel geïnteresseerd en actief zijn, dan een grote, maar niet actieve lijst.
Een winactie geeft vaak een boost aan het aantal nieuwsbriefabonnees. Maar het kan zijn dat na de actie een gedeelte zich weer uitschrijft, omdat het hun alleen om de prijs ging en niet om jouw content. Denk daarom goed na over of dit de manier voor jou is of dat je toch kiest voor het aanbieden van die toffe whitepaper.
Na het toepassen van bovenstaande tips is je mailinglijst flink uitgebreid. En dan… Misschien nog wel belangrijker dan het binnenhalen: taak om deze (potentiële) klanten te behouden! Hiervoor hebben we een aantal aandachtspunten op een rijtje gezet:
Wil jij ook je e-maildatabase laten groeien, maar weet je niet welke manier(en) het beste aansluit(en) bij jouw bedrijf en doelgroep? Neem dan vooral contact op met onze e-mailmarketing specialisten. Zij helpen graag met het onderzoeken wat het beste aansluit bij jouw bedrijf. Zo staan zij klaar om samen met jou successen te behalen.