Open/close menu Menu

Online scoren in komkommertijd

Judith van Soest
Geschreven door: Judith van Soest
Laatst bijgewerkt: 19 augustus 2021 Leestijd: 3 min

De scholen zijn dicht, we zitten middenin de bouwvak, de politiek ligt stil en zelfs de sportzomer is inmiddels voorbij. Geen nieuws meer en geen inhakers: het is komkommertijd. Wil je in deze periode toch online blijven scoren met je bedrijf? Lees onze tips over hoe je met jouw bedrijf juist uit deze periode je (komkommer)slaatje kunt slaan én hoe wij dat doen.

Komkommertijd Komkommertijd

1: werk met campagnes

Met themacampagnes boeken we succes. Voor Toelevering Online spelen we veelal in op de actualiteiten, zoals deze zomer rondom de Tour de France, Olympische Spelen en Formule 1. Bij Meer dan Vlees & Laurens Badkamers werken we met tweewekelijkse of maandelijkse thema’s. Door aan het begin van het jaar al diverse thema’s te bepalen die perfect aansluiten bij de doelgroep maken we ook juist in de normaliter rustigere periodes het verschil ten opzichte van de concurrenten. En dat hoeft zeker niet alleen tijdens komkommertijd te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook in een rustige maand als januari goed werken.

2: introduceer acties

Dat bedrijven in de vakantieperiode minder websitebezoekers en bestellingen hebben kunnen we verklaren, maar is voor ons zeker geen reden om het daarbij te laten. Het daagt ons juist uit om een nieuw (zomer)record te behalen. We pluizen de doelgroepen van onze klanten en hun behoeftes uit en bedenken wat zij wél doen in komkommertijd. Door daar gerichte acties aan te koppelen maak je het aantrekkelijk om toch op dat moment een product of dienst af te nemen. Denk aan een unieke winactie of een gave cashback-actie. Grote kans dat dat heel wat extra websitebezoeken en aankopen oplevert.
Bij Toelevering Online is de beeldextensie in de advertentie direct toegepast

3: genereer extra media-aandacht

Niet alleen online liggen er in komkommertijd genoeg kansen, ook offline kan je juist gebruik maken van het feit dat er minder nieuws en concurrentie is. Past een tv- of radiocommercial in jouw marketingplan? In de zomerperiode liggen de prijzen aanzienlijk lager, dus een uitgelezen kans om dit eens uit te proberen. Zéker als je een mooie zomercampagne hebt opgezet. Ditzelfde geldt voor vakbladen en regionale en landelijke kranten. Waar de kans op plaatsing tijdens drukke periodes misschien niet altijd even groot is, heb je in de zomerperiode een grote kans om gratis publiciteit te genereren. Schroom dus niet om een interessant onderzoek, nieuwtje of artikel te verspreiden in een persbericht.

4: werk aan je werkgeversmerk

De zomerperiode is een ideaal moment om een sterk werkgeversmerk neer te zetten. Nederlanders bedenken massaal tijdens de zomervakantie dat een nieuwe uitdaging niet zo verkeerd zou zijn en gaan misschien zelfs al wat rondsnuffelen. September is dan ook een van de piekmaanden in vacatureland. Door in augustus al zichtbaar te zijn met leuke (gesponsorde) posts, video’s en vacatures, plant je wellicht al een zaadje in het hoofd van werkzoekenden en val je ook in september eerder op. Heb je bijvoorbeeld onze eigen zomercampagne al voorbij zien komen op de socials?

Een goede voorbereiding is het halve werk

Genoeg te doen tijdens de komkommertijd dus. Natuurlijk is het zelf ook tijd voor vakantie, zorg daarom dat je alles ruim op tijd voorbereidt en dat er altijd iemand aanwezig is om de campagnes en acties te monitoren en eventueel bij te sturen. Daar pluk je na je vakantie zeker de vruchten van. Kan je hulp gebruiken bij je onlinemarketingactiviteiten, het opstellen van thema’s voor een campagne en het neerzetten van een sterk merk? Neem dan gerust contact op, want wij helpen je graag. Ook tijdens de vakantie!

 

Remo Outila Brian van Moddit