Open/close menu Menu

Online geen blauwtje lopen? Schrijf foutloos!

Els de Witte
Geschreven door: Els de Witte
Laatst bijgewerkt: 4 november 2021 Leestijd: 4 min

Op Tinder word je een stuk minder aantrekkelijk gevonden wanneer je taalfouten maakt. En nee, dit vinden niet alleen onze contentspecialisten, maar dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Wat geldt voor je datingprofiel, geldt ook voor het imago van je onderneming. Al is je beeldmateriaal of boodschap nog zo goed, taalfouten in je marketinguitingen zijn een flinke afknapper. In deze blog geven we je enkele tips om te voorkomen dat je als bedrijf online een blauwtje loopt.

Online geen blauwtje lopen? Schrijf foutloos!

De perfecte match

Uit het onderzoek van de Tilburg University blijkt: “typfouten worden geassocieerd met slordigheid en grammaticale fouten zorgen ervoor dat iemand minder intelligent overkomt. Ook zorgen taalfouten ervoor dat er slechter gedacht wordt over iemands persoonlijkheid.” Sociale media zijn eigenlijk de datingapps voor je bedrijf. De uitingen die je hier doet, moeten perfect matchen met wie jij bent en aanslaan bij de doelgroep die je wilt bereiken.

Contentstrategie

Om keiharde afwijzing te voorkomen stellen wij voor klanten een doordachte contentstrategie op. Hierin werken we de volledige communicatiestijl van het bedrijf uit, zodat berichten gestructureerd worden geplaatst en altijd de juiste tone of voice hebben. Alle teksten worden geschreven door onze contentspecialisten (lees: taalfetisjisten) die allergisch zijn voor spelfouten, grammaticale slordigheden en onjuist taalgebruik.

Taalfoutenonderzoek 2021

Het schrijven van zowel webteksten als socialmediaberichten aan contentspecialisten of copywriters overlaten, is geen slecht idee. Zo blijkt ook uit het Taalfoutenonderzoek 2021 van OBI4wan dat vandaag gepresenteerd is. 

Hierin worden enkele woorden uitgelicht die op socialmediakanalen op verschillende wijzen geschreven worden, zoals: cappuccino.

Een ander opvallend woord in dit onderzoek is gestrest. Bij dit vernederlandste woord is de dubbele s niet noodzakelijk voor de uitspraak, maar dit gaat nog lang niet altijd goed.

Het woord verrassing zien wij ook vaak verkeerd gespeld voorbijkomen. Geen verrassing dus dat deze ook terugkomt in het onderzoek. 

Veelgemaakte fouten

‘Me’ in plaats van ‘mijn’, ‘na’ in plaats van ‘naar’, ‘hun’ in plaats van ‘hen’, ‘als’ in plaats van ‘dan’, ‘jou’ in plaats van ‘jouw’, maar ook dt-fouten, spaties tussen samenstellingen, foutieve verwijzingen en veel te lange zinnen (zoals deze). Onze contentspecialisten – ook wel eens tot taalnazi’s bestempeld – zien ze met grote ergernis overal voorbijkomen. Maar niets menselijks is hen vreemd, ook zij schrijven heus niet altijd foutloos. Om te zorgen dat de meeste fouten toch uit teksten worden gefilterd hebben zij vijf tips.

Automatische spellingscontrole is niet genoeg

Je kunt je tekst wel honderd keer nalezen, op een gegeven moment zie je je fouten niet meer. En op de automatische spellingscontrole hoef je ook niet altijd te rekenen. Met onderstaande tips kun je toch dichter bij een volledig foutloze tekst komen:

Tip 1: lees je tekst hardop voor;

Tip 2: laat je tekst een dag liggen om er vervolgens met een frisse blik weer naar te kijken;

Tip 3: vraag een andere taalvirtuoos jouw creatie kritisch door te lezen;

Tip 4: check een betrouwbare site als OnzeTaal voor de actuele spellingsregels;

Tip 5: blijf op de hoogte van de juiste schrijfwijze, bijv. door aanstaande zaterdag deel te nemen aan het Groot Dictee der Nederlandse taal op NPO Radio 1.

Een extra tip: ben je niet zeker van de schrijfwijze van een woord, zoek dan een synoniem of bouw de zin om zodat je het woord vermijdt.

Grappigste taalfouten

Taalvoutjes.nl stelt elk jaar een lijst met de grappigste, tenenkrommende taalfouten samen. Een dikke aanrader voor wie er geen genoeg van kan krijgen van fouten als: 

Burgemeesters: “Bij illegale feesten treden we op”

Hulp nodig?

Is taal niet echt jouw ding en wil je tenenkrommende fouten, zoals bovenstaande, voorkomen? Laat je teksten dan gerust aan ons over!


Onze contentspecialisten

Els de Witte
Els de Witte Digital marketing | Content
Judith van Soest
Judith van Soest Digital marketing | Content
Remo Outila Brian van Moddit