Online marketing

Nieuwe versie van Google Analytics is live!

5 nov 2020 5 min. leestijd Jordy Slinkman

Google introduceerde begin oktober een nieuwe, intelligentere versie van Google Analytics. Deze vernieuwde vierde versie bouwt voort op de App + Web versie die inmiddels al ruim een jaar (weliswaar in bèta) beschikbaar is. We lichten de updates graag toe in deze blog!

Machine learning

Misschien wel een van de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze nieuwe versie is de inzet van Machine learning. Doordat deze nieuwe vorm van Google Analytics op basis van gebeurtenissen in plaats van paginaweergaven werkt, kan er een beter beeld geschetst worden van gebruikersgedrag. Google Analytics waarschuwt je als er een stijgende vraag naar producten is, maar berekent daarnaast ook de kans op afhakende klanten. Dit geeft jou als websitebeheerder de kans om je marketingbudget nog gerichter af te stemmen en in te zetten. Je kunt daarnaast analyses uitvoeren om inzicht te krijgen in waarom de ene klant meer uitgeeft dan de ander en daarop inspelen. Deze extra inzichten zorgen dus voor een efficiëntere inzet van je marketingbudget en -activiteiten.

Betere integratie

De nieuwe versie van Google Analytics heeft een verbeterde aansluiting met Google Ads. Dit zorgt voor een uitgebreider beeld van de gebruiksgroepen en dat deze gebruikers eerder advertenties te zien krijgen die voor hen relevant zijn. Ook geeft de vernieuwde versie een beter inzicht in YouTube-advertenties. Analytics toont de conversies op de website, app, social media, e-mail en Google kanalen in één rapport. Zo is het eenvoudiger om de impact van de gecombineerde marketingacties te zien en te begrijpen.

Bron: Google

Customer lifestyle

Ook de rapporten van Google Analytics zijn in een nieuw jasje gestoken. Ze hebben een logischere volgorde, waardoor je beter inzicht krijgt in je klanten gedurende de acquisitie, conversie en retentie. De rapporten zijn daarnaast simpeler in gebruik en richten zich op het gedrag van de consument in plaats van op het platform. De behoeften van consumenten veranderen snel en door dit gebruiksvriendelijke overzicht kun je gemakkelijk en snel anticiperen op de wensen van de klant.

Gebruik nieuwe versie

Wil je het liefst zo snel mogelijk gebruik maken van de vernieuwde Google Analytics en heb je al een website in gebruik? Dan raadt Google aan om een nieuwe property aan te maken in je huidige account. Maak hierbij de keuze voor “Apps and Web”, en de overige stappen wijzen zich vanzelf. Wanneer je een nieuwe website in beheer krijgt, wordt de vernieuwde versie van Google Analytics standaard toegevoegd. Zo heb je de eerste stap gezet om nog efficiënter te adverteren. Wij hebben de proef op de som genomen bij onze klanten en het ziet er veelbelovend uit!

Meer informatie

Heb je nog vragen over het efficiënt inzetten van data en analytics of kun je hulp gebruiken bij het instellen van de nieuwste versie? Jordy legt je er graag alles over uit, dus stuur hem gerust een berichtje.

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Jordy Slinkman - SEA specialist

0548 612 805 - jordy@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×