Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Bel direct Ontdek moddit
MENU
Mijn Moddit

Online marketing

Het nieuwe Facebook algoritme straft bedrijven af

19 jan 2018 4 min. leestijd Judith Sasbrink

Zoals elk jaar bespreekt Mark Zuckerburg, de grote baas van Facebook, zijn goede voornemens op zijn eigen platform. Dit jaar slaat hij twee vliegen in een klap, want door dit voornemen ziet hij zijn familie en vrienden vaker én maakt hij Facebook gebruiksvriendelijker voor leden. Benieuwd hoe Mark dat doet? Ik vertel het je in deze blog!

Persoonlijke bedrijfspagina op Facebook niet meer mogelijk

Sinds 1 januari 2018 was het al niet meer mogelijk om een persoonlijke pagina te gebruiken als bedrijfspagina. Facebook heeft deze pagina’s met opzet verwijderd om zo meer inzicht te krijgen in de bedrijven die zich op Facebook bevinden. Deze aanpassing maakte het voor Facebook mogelijk om haar algoritme effectiever in te zetten. En die update in het algoritme is waar ik het vandaag over ga hebben.

Het nieuwe Facebook algoritme

Volgens Zuckerburg zou het jaar 2018 in het teken moeten staan van familie en vrienden. Maar wat betekent dat voor het algoritme van Facebook? Simpel gezegd houdt het in dat berichten van vrienden en familie de overhand weer krijgen en dat berichten van bedrijven minder vaak getoond worden. Zelfs als gebruikers hebben aangegeven dat ze je willen volgen. Gelukkig heb ik een aantal tips voor je om je als bedrijf zichtbaar te blijven op Facebook in 2018.

1. Minder like- en winacties

Je kunt nog steeds like- en winacties plaatsen op Facebook zolang je dit niet te vaak doet. Zodra het algoritme van Facebook ziet dat jouw bedrijfspagina elke week een like- en winactie plaatst, word je hiervoor afgestraft. Facebook ziet dit namelijk als een onnatuurlijke manier om interactie op te dringen aan haar gebruikers. Het resultaat? Je pagina zal gefilterd worden van de tijdlijn van jouw volgers. Like- en winacties mogen dus wel, maar met mate.

2. Plaats deelbare content

Als een Facebookgebruiker het bericht van een bedrijf deelt, komt het op zijn eigen tijdlijn te staan. Het delen van berichten zorgt voor extreem goed bereik, omdat je op deze manier je bereik op natuurlijke wijze vergroot. Laat de content daarom goed aansluiten bij jouw doelgroep. Dat zorgt ervoor dat jouw volgers eerder geneigd zijn om jouw berichten te delen.

Nieuw Facebook algortime straft bedrijven af | Blog Judith | Moddit 2

Door relevante content te plaatsen, creëer je interactie met je doelgroep.

3. Zorg voor interactie

Facebook geeft dus minder prioriteit aan je bedrijfspagina dankzij het nieuwe algoritme. In dit nieuwe algoritme is interactie van groot belang. Daarom is het belangrijk om relevante content te plaatsen en op die manier natuurlijk interactie te creëren op je pagina. Hoe je dat doet? Vraag bezoekers wat ze van je bericht vinden en ga écht met ze in gesprek. Ze volgen je niet voor niets!

4. Persoonlijke touch

Zorg ervoor dat jouw bedrijf en vooral je medewerkers in beeld zijn. Dit geeft een beter beeld, zorgt voor herkenning en het maakt de pagina persoonlijker voor bezoekers. Je kunt de persoonlijke touch toevoegen door het plaatsen van persoonlijke foto’s en video’s. Kortom: Laat je medewerkers op een creatieve manier vertellen wat je doet.

5. Adverteren

Als je berichten sponsort of adverteert via Facebook, dan betaal je voor het bereik wat je gaat behalen. Zolang je je aan de regels houdt (zoals de maximale hoeveelheid tekst in afbeeldingen), kan Facebook het bereik van je advertenties niet verminderen. Blijf, naast het plaatsen van gesponsorde advertenties, ook organische interactie creëren onder je volgers. Hoe beter de interactie op je pagina, hoe minder Facebook je kan bestraffen.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het creëren van persoonlijke content die de interactie uitlokt met je doelgroep? Het online marketing team van Moddit helpt je graag! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Judith Sasbrink

Judith Sasbrink - Online marketeer

0548612805 - judith@moddit.nl

Samen het verschil maken?

  • Vind ons
  • Marie Curiestraat 2
    7442 DP Nijverdal
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×