Blogs

LinkedIn introduceert Stories

19 mei 2020 4 min. leestijd Lisette Bikker

LinkedIn-gebruikers kunnen sinds begin mei hun netwerk op een informele manier op de hoogte houden: LinkedIn Stories wordt namelijk in Nederland, als eerste land in Europa, getest. Hoewel de stories inmiddels niet meer weg te denken zijn op Instagram, Facebook, Snapchat en WhatsApp, is het de vraag of de berichten die automatisch na 24 uur verdwijnen, ook passen bij het zakelijke platform. Of verliest LinkedIn hiermee z’n charme?

Nederland primeur met LinkedIn Stories

Nederland heeft de primeur in het gebruiken van de LinkedIn Stories. En dat is niet zo gek ook: met een gebruikersgroep van maar liefst 8 miljoen mensen zijn wij Nederlanders echte netwerkers. Dagelijks worden er meer dan 2 miljoen bijdragen, video’s en artikelen gedeeld via het platform. We delen prestaties en projecten, daarnaast praten we over het nieuws en vertellen we collega’s over het leven dat zich niet op kantoor afspeelt.

Waarom start LinkedIn met Stories?

LinkedIn Stories is vooral ontwikkeld om met elkaar in contact te blijven. De LinkedIn Stories zijn een extra mogelijkheid om ‘andere’ aspecten van je werk uit te lichten en je zakelijke content een nieuwe dimensie te geven. Praktisch om kennis, inspiratie en tips te delen maar het geeft ook de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier een kijkje achter de schermen te geven. Als ondernemer of organisatie is het in deze periode belangrijker dan ooit om te verbinden met elkaar.

LinkedIn Stories

Wat kan je ermee?

Het grootste verschil tussen de stories op andere social media en LinkedIn is dat je hier voornamelijk zakelijke content deelt. Je laat zo op een menselijke manier, de professionele kant van jezelf zien op je persoonlijke LinkedIn-pagina. De focus van LinkedIn ligt op de zakelijke markt. Toch geven de LinkedIn Stories je de kans om op een iets informelere en creatievere manier met je netwerk te communiceren.  

LinkedIn Stories: Tof! Of toch liever niet?

Net als op andere social kanalen komen de stories in LinkedIn bovenin de app te staan. Bij het creëren van een verhaal kun je als gebruiker teksten en stickers toevoegen. Maar zitten we hier wel op te wachten? Wij denken van wel, maar alleen als je de juiste content in je stories deelt. LinkedIn deelde zelf al een aantal do’s en don’ts.

De do’s:

  • Plaats content in een professionele context.
  • Creëer content rond educatieve inhoud.
  • Ga actief het gesprek aan met je netwerk.
  • Voeg authentieke content toe.
  • Toon je alledaagse professionele momenten.
  • Stel vragen over het laatste professionele nieuws.

De don’ts:

  • Persoonlijke en privé momenten plaatsen.
  • Ongepaste content plaatsen.
  • Spammen met informatie over producten of services.

Hoe werkt LinkedIn Stories?

Herkenbaar zoals op andere social media kanalen creëer je LinkedIn Stories in de app. Klik op het plus-teken linksboven in je LinkedIn app, de camera wordt geopend en je bent klaar om een foto of video te schieten. Heb je al een foto die je wilt plaatsen? Selecteer dan de fotobibliotheek linksonder en schrijf een passende tekst, tag je collega’s en voeg stickers toe. Vervolgens druk je op de button rechtsonder het scherm en voilà je verhaal staat op LinkedIn Stories. Als je de story hebt geplaatst kun je direct de statistieken van je verhaal terugzien en een chat starten. Hieronder zie je in de video hoe LinkedIn Stories precies werkt!

Hoe werkt LinkedIn Stories?

Verschuiving naar persoonlijk platform?

Daarnaast kun je met LinkedIn Stories de community laten groeien door actief contact te zoeken, relaties te onderhouden en content te delen. De functie is op dit moment alleen beschikbaar op een persoonlijk profiel. De bedrijfspagina’s zullen geleidelijk aan beschikbaar worden, wanneer precies? Dat weten we nog niet, we houden je op de hoogte zodra dit bekend is.

We zijn benieuwd naar de ontwikkelingen in LinkedIn Stories en op welke manier de LinkedIn gebruiker dit gaat inzetten. Blijft het echt zakelijk of maakt LinkedIn toch een verschuiving naar de wat meer persoonlijke platforms zoals Instagram en Facebook?

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Lisette Bikker - Online marketeer

0548 612 805 - lisette@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×