Blogs

In zeven stappen jouw marketingdoelstellingen behalen

30 okt 2019 5 min. leestijd Gerben Heerspink

Marketingdoelstellingen, die heeft toch ieder bedrijf? Je zou het denken, maar toch is het eerder uitzondering dan regel. En dat terwijl doelstellingen een must voor je organisatie zijn. Want pas als je scherp hebt wat je als bedrijf wil bereiken, kun je écht stappen maken. Doelstellingen opstellen en behalen is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom helpen we je op weg met een stappenplan.

Stap 1: bepaal de doelstellingen

Om doelen te bereiken moet je ze eerst definiëren. Logisch. Maar hoe stel je zo’n doel op? Doelen beschrijven wat je met jouw bedrijf wilt bereiken, bijvoorbeeld in termen van marktaandeel, groei en winstgevendheid. Waar droom je van als bedrijf en welke resultaten horen daarbij?

Uit je bedrijfsdoelstellingen vloeien vervolgens ook de marketingdoelstellingen voort. In je marketingdoelstelling maak je namelijk concreet wat je gaat doen om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. Streef je naar een omzetstijging? Dan is je marketingdoelstelling waarschijnlijk om meer bezoekers naar je website te trekken. Heb je veel websitebezoekers, maar wordt er onvoldoende geconverteerd? Dan ligt de focus van je marketingactiviteiten misschien meer bij conversieoptimalisatie.

Stap 2: quick wins of langetermijndoelstelling?

Sommige doelstellingen zijn snel te behalen, voor andere moet je weken, maanden of misschien zelfs jaren uittrekken. En dat is alleen maar prettig, omdat je er dan echt naartoe kunt werken! Een goede marketingstrategie is gebaseerd op zowel quick wins als langetermijndoelstellingen. Quick wins kan je bijvoorbeeld realiseren met een Google Ads-campagne of optimalisatie van je website. Je langetermijndoelen zijn essentieel om de richting van de kortetermijndoelen te bepalen. Op zoek naar de juiste combinatie dus!

Stap 3: continu inzicht houden

Om grip te krijgen op de doelstellingen en waar je als bedrijf staat, is het belangrijk om hier continu inzicht in te houden. Dit is de reden dat we vaak KPI’s aan een doelstelling koppelen. KPI’s zijn meetbare variabelen die aantonen hoe je als bedrijf presteert en vooral waar je staat ten opzichte van je doelstellingen.

Het is verstanding om de KPI’s periodiek en op vaste momenten te evalueren. Plan bijvoorbeeld maandelijks een momentje waarbij je naar de activiteiten en resultaten kijkt. Als je weet wat de resultaten van je investeringen zijn, kun je ook beoordelen of het rendement van je investering voldoet aan je wensen en je doelstellingen eventueel bijstellen.

Stap 4: zorg voor het juiste team

Koppel één of meerdere personen aan de bedrijfs- en marketingsdoelstellingen en zorg dat iedereen op de hoogte is van de doelen. Als je als bedrijf open communiceert over de doelstelling, zorg je ervoor dat medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht. En dat werpt vaak zijn vruchten af!

Voor het periodiek meten van je doelstellingen en gekoppelde KPI’s, is het handig om één of meerdere personen aan te wijzen die het overzicht houden. Diegene bewaakt het punt op de horizon en is ook verantwoordelijk voor het evalueren van de doelen. Door de juiste mensen, intern of extern, hiervoor verantwoordelijk te stellen, voorkom je dat je doelstellingen verslappen en je ze misschien uiteindelijk niet behaalt.

Stap 5: focus, focus en nog eens focus…

Accepteer dat je als bedrijf niet overal goed in kan zijn. Focus je daarom dan ook vooral op de dingen die jouw bedrijf wél sterk maken en waar je energie van krijgt. Want dat is ook datgene waar je uiteindelijk in zal uitblinken!

Stap 6: zoek de juiste partners

Wanneer je weet wat je doelen, ambities en focus zijn, kun je ervoor kiezen om een samenwerkingspartner in arm te nemen. Door samen te werken kun je kennis uitwisselen, een onderzoeksproject starten of je naamsbekendheid vergroten. Maar een partner kan jou ook helpen bij zaken die wel belangrijk zijn voor je bedrijf, maar waar jouw focus niet ligt. Zoek wel een organisatie of partner die past bij jouw behoefte en bedrijf en waar je energie van krijgt. Breng samen in beeld waar je goed in bent en hoe jullie de samenwerking zien. Deel het succes!

Stap 7: durf bij te sturen

Evalueer niet alleen de voortgang, praat er ook over! Met je team bijvoorbeeld. Werkt iets niet zoals je graag zou willen? Verander dan je aanpak. Dit kan zomaar betekenen dat je hiervoor je doel moet bijstellen. Schrap ook dingen die niet werken en focus je op dat wat wél werkt. Er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden. En vergeet ook niet af en toe stil te staan, want successen mogen best gevierd worden!

Kan jij wel hulp gebruiken bij het opstellen én het behalen van je marketingdoelstellingen? Onze online marketeers sparren graag met je over de beste aanpak! Kom gerust eens langs voor een kop koffie.

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Gerben Heerspink - Online Marketeer

0548 612805 - gerben@moddit.nl

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×