Google Organic Shopping: eerste veelbelovende resultaten zichtbaar

17 feb 2021 5 min. leestijd Wout Hegeman

Sinds de laatste maanden van 2020 is Google Shopping ook in Nederland niet meer alleen voor betaalde advertenties, maar kan je zonder al te veel extra inspanning ook onbetaald tussen de Google Organic Shopping resultaten worden getoond. Na de uitrol eind oktober vorig jaar zijn we voor onze klanten die Google Shopping gebruiken direct aan de slag gegaan met de inrichting hiervan. De eerste positieve resultaten zijn inmiddels zichtbaar!

Google Shopping

Google Shopping is een van de prominentere weergaves in de zoekmachine. Bij tal van zoekopdrachten in Google krijg je een Shopping resultaat te zien. Deze resultaten worden vrijwel altijd bovenaan de pagina getoond met daarin het product, de prijs en een directe link naar de productpagina van de betreffende aanbieder. Daarnaast heb je in Google de aparte Shopping-weergave onder de tab ‘Shopping’.

Google Organic Shopping

Google Shopping is sinds 2013 een van de succesvolste betaalde kanalen voor webshops. Nu mensen wereldwijd steeds vaker platformen als Amazon gebruiken voor e-commerce, neemt Google serieuze stappen om snel meer data te verzamelen en het aanbod op Google te vergroten. Dat is waarschijnlijk dan ook een van de redenen dat Google heeft besloten om Google Shopping open te stellen voor onbetaalde organische vermeldingen met Google Organic Shopping, al geeft Google zelf aan dat het platform ondernemers die het lastig hebben door de coronacrisis, graag een gratis steuntje in de rug geeft. Hoe dan ook, Google beloont webshops met gratis klikken, yay!

Gratis clicks

Webshops krijgen met Google Organic Shopping de kans om hun producten niet alleen betaald te vertonen, maar met een relevante productfeed ook gratis clicks binnen te slepen. Daarmee is er een duidelijk onderscheid gekomen tussen het betaalde Google Shopping Ads en het gratis Google Organic Shopping.

Waar vind je de Google Organic Shopping resultaten? 

De Google Organic Shopping resultaten zijn te vinden onder het Shopping tabje van de zoekmachine, zoals te zien is in de afbeelding hieronder. 

Hoe richt je Organic Shopping in?

Om tussen de Google Organic Shopping resultaten getoond te worden, is het belangrijk dat je een shopping feed hebt ingericht en deze via het Google Merchant Center hebt ingediend. Als je al gebruikmaakt van Google Shopping dan heb je dit al en is de kans groot dat je producten direct al zichtbaar zijn tussen de organische Shopping resultaten. Maar het is zeker de moeite waard om dit te controleren. 

Als je ingelogd bent op je Google Merchant Center-account kun je deze instelling vinden onder Producten → Feeds → Instellingen. Bij ‘Bestemmingen’ dien je het hokje gratis vermeldingen aan te vinken om zichtbaar te zijn in Google Organic Shopping.

Als je alles hebt ingericht is het tijd om de resultaten te monitoren. De resultaten van Google Organic Shopping vind je in het Merchant Center onder Prestaties → Dashboard. Hier kun je de resultaten zien per product, merk of categorie.

Hoe meet je de resultaten uit Google Organic Shopping?

In Google Analytics wordt verkeer vanuit Google Organic Shopping standaard onder de bron Google/Organic weergegeven. Om de organische Shopping-resultaten te kunnen onderscheiden van de overige organische resultaten, kan je werken met UTM-tags. Deze geef je mee aan de url’s die je indient bij Google Merchant Center. Dit is gemakkelijk te doen als je werkt met een datafeedmanagementtool.

Probeer het eens uit

Maak je op dit moment nog geen gebruik van Google Shopping? Dan is dit de uitgelezen kans om het gratis uit te proberen! En wie niet waagt, wie niet wint. Dus let’s go! Maak een Google Merchant Center account aan en dien je Shopping feed in. Uit veel cms’en kun je gemakkelijk een Shopping feed exporteren, al is de kwaliteit en volledigheid hier een belangrijk onderdeel. De Shopping feed vormt namelijk de basis en is voor een groot deel bepalend voor hoe goed je gevonden wordt in Google Organic Shopping (en Shopping Ads). Weten waar de Shopping feed aan moet voldoen? Bekijk dan ook eens de documentatie van Google.

Hoe gedetailleerder de Shopping feed is en hoe completer en vollediger de  informatie, hoe beter Google in staat is de juiste producten te tonen en hoe beter jij scoort in Google Organic Shopping en Google Shopping Ads. Een optimalisatie van je feed heeft dus zowel een positief effect op je organische (SEO-) activiteiten en je betaalde (SEA-) activiteiten.

Stijging organisch verkeer in Google

Sinds de introductie en inrichting van Google Organic Shopping stellen wij dit standaard in bij onze klanten. In veel gevallen zien we een mooie ontwikkeling van organisch verkeer vanuit Google Organic Shopping. Hieronder een screenshot van resultaten uit Google Organic Shopping van een van onze klanten.

Hulp nodig bij het inrichten van Google Organic Shopping?

Wil je ook gratis verkeer scoren vanuit Google Organic Shopping? Wij helpen je graag bij de inrichting van je Shopping feed en Google Merchant Center-account of we geven je de juiste handvaten om er zelf mee aan de slag te gaan. Kom maar op met die extra vertoningen en gratis klikken!

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Wout Hegeman - SEO specialist

0548 612 805 - wout@moddit.nl

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×