Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord

Blogs

‘Gemiddelde positie’ in Google Ads is niet meer

12 sep 2019 5 min. leestijd Dex Langejans

Een tijdje geleden maakte Google bekend dat vanaf 30 september de ‘gemiddelde positie’ in Google Ads verdwijnt. In sommige weergaves is de statistiek al verdwenen. Gelukkig wordt deze statistiek vervangen door vier nieuwe methoden om posities te meten. Dex legt uit waarom Google de ‘gemiddelde positie’ weghaalt en wat de nieuwe methoden zijn.

Wat is de ’gemiddelde positie’ ?

De ‘gemiddelde positie’ geeft, zoals het woord al zegt, weer op welke positie jouw advertentie staat. Positie 1 betekent dat jouw advertentie in de meeste gevallen bovenaan staat bij betaalde zoekopdrachten, positie 2 op de tweede plaats, enzovoorts. Aangezien het om een gemiddelde positie gaat, betekent het niet dat je altijd op de tweede plek staat als jouw gemiddelde positie 2 is. In theorie kan het namelijk ook zo zijn dat je advertentie vijftig keer op de eerste positie stond en vijftig keer op de derde positie. Ook dan is de gemiddelde positie 2, terwijl hij helemaal niet op positie 2 heeft gestaan.

De meeste adverteerders maakten veelvuldig gebruik van deze statistiek. Als je de gemiddelde positie van je advertentie weet, weet je namelijk ook in hoeverre je je advertentie moet bijsturen om een hogere positie te bemachtigen. Om je positie in de betaalde zoekresultaten te verbeteren, kun je bijvoorbeeld je dagelijkse budget verhogen of je kwaliteitsscore verbeteren.

Waarom verdwenen?

De gemiddelde positie van een advertentie geeft dus inzicht in mogelijkheden om je advertenties beter te laten scoren. Maar waarom wordt deze statistiek dan weggehaald? Volgens Google leidde het tot veel verwarring. Wanneer een advertentie op positie 1 wordt weergegeven, betekent dit namelijk niet altijd dat deze boven aan de pagina wordt weergegeven. In sommige gevallen worden advertenties namelijk onderaan de pagina weergegeven. Om hier meer inzicht in te geven, introduceert Google dus vier nieuwe statistieken. Deze statistieken zijn nu al te zien in Ads!

Wat moet ik weten?

Google introduceert vier nieuwe meeteenheden waarmee je beter kunt analyseren waar je advertentie staat op de pagina. Op het eerste gezicht zien de statistieken er lastig uit, maar gelukkig zijn ze dat niet. Voordat we je meer inzicht geven in de nieuwe statistieken, is het handig dat je de definities van de onderstaande twee begrippen weet:

  • Absolute toppositie = je advertentie staat helemaal bovenaan de pagina op plek 1, boven de organische resultaten, bij een bepaald zoekwoord.
  • Toppositie = je advertentie staat op een willekeurige plek, maar wel boven de organische zoekresultaten, bij een bepaald zoekwoord.
Een overzicht van de absolute en de toppositie is

Bron: Google

De vier nieuwe methoden

  • Search absolute top impression rate ‘ Impr. (Abs.Top) %’ = Aantal vertoningen op absolute toppositie / totaal aantal vertoningen

Dit is het percentage van het totaal aantal vertoningen dat in de absolute toppositie is geëindigd.

  • Search top impression rate ‘ Impr. (Top) %’ = Aantal vertoningen op toppositie / totaal aantal vertoningen

Dit is het percentage van het totaal aantal vertoningen dat in de toppositie is geëindigd.

  • Absolute top impression share ‘ Search abs. top IS’ = Aantal vertoningen op absolute toppositie / geschatte aantal mogelijke vertoningen toppositie

Dit is het totaal aantal werkelijke vertoningen in de absolute toppositie versus een schatting van het aantal vertoningen in de absolute toppositie dat de advertentie had kunnen krijgen. Uiteindelijk zie je in procenten wat de advertentie heeft bereikt in verhouding met wat hij had kunnen bereiken.

  • Search top impression share ‘ Search top IS’ = Aantal vertoningen op toppositie / geschatte aantal mogelijke vertoningen toppositie

Dit is het totaal aantal werkelijke vertoningen in de toppositie versus een schatting van het aantal vertoningen in de toppositie die de advertentie had kunnen krijgen. Je ziet als resultaat een percentage die vertelt wat de advertentie heeft bereikt in verhouding met wat deze had kunnen bereiken. De eerste twee methoden geven weer op welke posities de advertenties hebben gestaan. De laatste twee geven een inzicht van wat de advertentie qua positie kunnen bereiken.

De nieuwe statistieken geven dus meer inzicht in de daadwerkelijke positie van je advertenties. Hierdoor is het voor adverteerders mogelijk om de advertenties nog beter te optimaliseren. Bij advertenties die eerder bij de ‘gemiddelde positie’ op een eerste of tweede positie stonden, kan met de nieuwe methoden blijken dat dit onder de organische resultaten is. Ook bij die advertenties is dus nog ruimte voor verbetering en dat biedt veel kansen. Deze nieuwe methoden kun je vinden onder de kolommen prestaties en concurrentiestatistieken bij de zoekwoorden van de campagne.

Vragen?

Heb je vragen over deze nieuwe statistieken en wat je er mee moet doen? Het online marketing team van Moddit staat altijd voor je klaar! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Dex Langejans - Stagiair

0548 612 805 - dex@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×