Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Bel direct Ontdek moddit
MENU
Mijn Moddit

Online marketing

Effectieve SEO teksten schrijven

23 aug 2017 3 min. leestijd Lynet ten Broeke

Je hebt een mooie website en een groot aanbod aan producten. Alle ingrediënten voor een geweldige omzet zijn aanwezig. Het enige wat nog ontbreekt zijn de hordes bezoekers die je verwacht had. Waar gaat het mis? 

Je hebt vast wel eens gehoord van SEO: search engine optimization. Succesvolle SEO zorgt voor een hoge positie in de organische zoekresultaten van Google. En dat zorgt dan weer voor meer bezoekers. Klinkt interessant toch? Ik vertel je alles over hoe je effectieve SEO teksten kunt schrijven zodat jouw website een betere online vindbaarheid krijgt.

Gebruik de juiste zoekwoorden

Het is de bedoeling dat jouw website gevonden wordt door de juiste doelgroep. Zorg er daarom voor dat je weet op welke woorden jouw doelgroep zoekt. Een student zoekt op heel andere woorden dan een ervaren professional. Hetzelfde geldt voor zakelijke en particuliere zoekenden.

Welke zoekwoorden zijn geschikt voor jouw website?

Heb je een kledingwebshop? Dan hebben woorden zoals broeken, schoenen, vesten en accessoires waarschijnlijk een aparte categorie op jouw website. Zorg ervoor dat elk van die pagina’s over maximaal één zoekwoord gaat. Dan is het voor de bezoeker, maar ook voor Google, direct duidelijk waar je pagina over gaat.

Verplaats je in je doelgroep en maak een zoekwoordenonderzoek. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld ideeën opdoen via de menustructuur van je website. Vervolgens ga je op zoek naar suggesties voor nieuwe zoekwoorden door te kijken welke zoekwoordsuggesties Google zelf laat zien als je een zoekopdracht uitvoert.

Content schrijven

Het voorwerk is gedaan en nu kan het echte werk kan beginnen! Waar moet je op letten bij het schrijven van de content voor je website?

Zorg voor unieke content
Unieke teksten zijn een must voor een hoge vindbaarheid in Google. Plagiaat wordt afgestraft met een lagere positie.

Houd het leesbaar
Zorg ervoor dat je je doelgroep altijd in je achterhoofd houdt. Het belangrijkste daarbij is om je tekst leesbaar te houden. Dit kun je doen door tussenkopjes, opsommingen en afbeeldingen te gebruiken.

Keyword density
Dankzij je zoekwoordenonderzoek weet je welke keywords je moet gebruiken op je website. Google gebruikt die keywords om je website te ranken. Zorg er dus voor dat je ze gebruikt, maar let daarbij wel op dat je ze niet te vaak gebruikt, want dat zorgt er juist weer voor dat je lager in de resultaten belandt. Er zijn veel tools beschikbaar die je inzicht geven in de keyword density, zoals deze.

Pagina's met afbeeldingen, tussenkopjes en opsommingen zorgen voor een optimale leesbaarheid

Pagina opbouw

Niet alleen de manier waarop je je tekst schrijft is belangrijk. De opbouw van je pagina’s is minstens zo belangrijk. Zorg er daarom voor dat je meta tags op de juiste manier zijn ingericht:

Title
De titel van je pagina is het eerste wat je terugziet in de zoekresultaten. Zowel je bezoekers als Google zijn op zoek naar herkenning en relevantie. Zorg er daarom voor dat je belangrijkste zoekwoord terug komt in de title.

Zoekmachine vriendelijke URL’s
Ook de URL van je pagina wordt door Google als een belangrijke factor meegerekend. Bovendien kijken veel gebruikers ook naar de URL om te kijken of deze wel betrouwbaar is. Relevantie en herkenning zijn ok hier weer het sleutelwoord. 

Meta description
De meta description staat in de zoekresultaten van Google onder de title en URL. Het geeft een korte beschrijving van wat mensen op je pagina kunnen vinden. Ook hier is het aan te raden om je belangrijkste zoekwoord te noemen.

Alt-tag van de afbeeldingen afbeelding
Google ziet geen afbeeldingen, maar leest in plaats daarvan de alt-tag ervan. Benoem daarom je belangrijkste zoekwoord in deze alt-tag.

Gebruik H1, H2 en H3
Gebruik H1, H2 en H3 tags voor de opmaak van de titel van je pagina en je tussenkopjes. Hoe hoger het cijfer, hoe belangrijker de zin. Bovendien zorgen ze voor structuur voor je bezoeker.

Techniek van je website

De techniek van je website speelt ook een grote rol bij effectieve SEO. Een snelle website is bijvoorbeeld essentieel om hoog in de zoekresultaten te komen. Een ander essentieel onderdeel van je website is of deze wel mobielvriendelijk is. Hoe beter je website is ingericht voor mobiele bezoekers, hoe groter de kans dat je site een hoge ranking krijgt.

Responsive websites zijn heel belangrijk voor een goede SEO-positie

Blijf updaten

Je hebt het voor elkaar! Je website heeft een hoge positie in de zoekresultaten en nu is het belangrijk om die goede resultaten te behouden! Dit doe je door je website up-to-date te houden. Pas je bestaande teksten regelmatig aan en zorg voor volledig nieuwe content, bijvoorbeeld door te bloggen.

Een blog is een goede manier om je website up-to-date te houden

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

contact met moddit

Lynet ten Broeke - Online marketeer

0548 612 805 - lynet@moddit.nl

Samen het verschil maken?

  • Vind ons
  • Marie Curiestraat 2
    7442 DP Nijverdal
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×