Het is een populaire quote onder marketeers: Content is King. Met name bekend geworden door Bill Gates met zijn gelijknamige essay in 1996. Hij verwachtte dat met content het echte geld verdiend zou worden. De veelbelovende leus bekt lekker, maar we hebben het hier wel over 25 jaar geleden. In de online marketingwereld klinkt dat als de prehistorie. Is content anno 2021 eigenlijk nog steeds king?
Laten we bij nul beginnen: Wat is content eigenlijk? Van een blog tot een Facebookadvertentie, maar ook een afbeelding, video of audio, en zelfs een evenement scharen we onder de noemer ‘content’. Een heel breed begrip dus. Volgens ons is content essentieel om je als bedrijf met je (toekomstige) klanten te verbinden. Wij zien het dan ook als hét hoofdingrediënt van alle marketinguitingen die wij voor onszelf en onze klanten verzorgen. Om hiermee online nog meer te scoren, breidde Moddit dit jaar haar contentteam zelfs met twee specialisten uit.
We zetten dus vol in op content, maar toch vinden we dat de techmiljardair met ‘Content is King’ nét iets te kort door de bocht gaat. Content zonder kwaliteit, relevantie en consistentie is namelijk waardeloos. Binnen alle aspecten van online marketing vormt content een belangrijk onderdeel. Daarom werken bij Moddit de contentspecialisten nauw samen met onder anderen de specialisten op het gebied van SEO, SEA, e-mailmarketing en social media. Want alleen met de juiste toepassing van andere marketingtools en in de juiste context wordt het creëren en verspreiden van goede content ook vorstelijk beloond.
“Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet”
– Bill Gates
Al onze klanten willen natuurlijk hun omzetcijfers zien stijgen. Aan ons de taak om met waardevolle content meer of kwalitatief betere klanten naar hun (online) tent te lokken. Daarvoor zetten we doelgerichte diensten als SEO (Search Engine Optimization) in om de juiste zoekwoorden en linkbuilding (links van en naar andere websites) op webpagina’s of blogs te integreren. Google kan steeds beter de content van een website ‘lezen’ en op waarde schatten, dus blijven wij dit optimaliseren. Wanneer de website van onze klant organisch (SEO) of tegen betaling (SEA) het lievelingetje van Google wordt, zijn wij de koning te rijk. Want hoe hoger in de zoekresultaten, hoe beter de vindbaarheid.
Bill Gates schreef zijn essay al ruim voor het ontstaan van de diensten die vandaag de dag onze levens beïnvloeden: social media. We leven in een tijd dat iedereen altijd en overal content kan creëren en verspreiden. De toename van ‘fake news’ dat op allerlei platformen circuleert, benadrukt voor ons het belang van de contentwaarde ‘kwaliteit’. Onder meer via de socialmediakanalen (van onze klanten) werken we constant aan een goede relatie met de doelgroep. Een voorbeeld hiervan zie je terug in de rebranding die we voor Laurens Badkamers realiseerden. Met inspirerende content op diverse kanalen en de inzet van influencers wist hij veel meer klanten aan zich te binden.
Nou willen we ‘Content is King’ dus niet helemaal van de troon stoten. Maar bij Moddit kennen we ook maar al te goed de Hollandse marketingkreet: klant is koning. Je klanten zijn allang niet meer de onderdanen waar je alleen maar naar zendt. Je moet als bedrijf zijn waar je doelgroep is. Zo kijken we naar zoekwoorden die (potentiële) klanten gebruiken, passen we de tone-of-voice van onze teksten aan op hoe de klant aangesproken wil worden en delen we berichten op de socialmediakanalen waar de klant zich al begeeft. We doen alles om hem of haar zo optimaal mogelijk te bedienen. Voor ons draait het om succesvolle online marketing en daarvoor geldt: waardevolle content is king.
Wil jij je klant ook op de beste manier bedienen en ben je benieuwd wat onze contentmarketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.