Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord

Online marketing

Bloggen met klanten. Hoe pakken we dat aan?

25 apr 2018 8 min. leestijd Karen Runneboom

Content is king! Dat goede en actuele content plaatsen belangrijk is, is niets nieuws. Bill Gates schreef er in 1996 al een artikel over. Het is niet alleen een uitstekende manier voor bedrijven om persoonlijk te binden met de doelgroep, ook Google wordt blij van online kwaliteits-content. Voor veel van onze klanten helpen wij bij het schrijven van zakelijke blogs. Benieuwd hoe we dat doen? Ik vertel het je graag!

Zakelijk bloggen

Met zakelijke blogs kun je kennis, ervaringen en actualiteiten delen, die spelen binnen een specifieke branche. Bloggen voor bedrijven biedt vele voordelen: van klanten of nieuwe medewerkers werven tot beter gevonden worden door Google. In een zakelijke blog kun je laten zien welke kennis je in huis hebt en waarom jij beter bent dan de concurrent. Dat is niet alleen handig om (potentiële) klanten te overtuigen van jouw expertise, maar ook om bijvoorbeeld nieuwe medewerkers te laten zien hoe het er in jouw organisatie aan toe gaat.

Verplaatsen in de doelgroep

Actuele en regelmatige content is belangrijk, maar relevantie is nog een tikkeltje belangrijker: de inhoud moet relevant zijn voor de doelgroep, anders sla je als organisatie de plank volledig mis. Voor een goede blog is het belangrijk om je te verplaatsen in de doelgroep. Als wij vanuit Moddit voor onze klanten bloggen, moeten we ons eigenlijk dubbel verdiepen in de doelgroep. Om een goede blog te schrijven, moeten we niet alleen schrijven ‘namens’ een organisatie (met de daarbij horende schrijfstijl en regels), maar ons ook verplaatsen in de uiteindelijke lezer (de klant van de klant). Welke vragen heeft hij of zij? En wat houdt hem of haar bezig? Een goede blog kunnen we dus eigenlijk nooit helemaal alleen schrijven. We hebben de mensen uit de organisatie nodig voor input, kennis én om een beter beeld te krijgen van de organisatie.

Samen met de klant

Samen met een aantal klanten die onder mijn beheer vallen, schrijf ik regelmatig blogs. De manier waarop verschilt per klant. Ook het soort content is per klant verschillend, omdat online doelen en doelgroepen verschillen. Benieuwd hoe we dit aanpakken? Voor drie klanten met een verschillende werkwijze (Nijhuis Toelevering, Lucas Divestore en Buiten-Goed) vertel ik hoe de blogs tot stand komen.

  • Bij Nijhuis Toelevering uit Rijssen heb ik één contactpersoon met wie ik de onderwerpen bepaal en die intern de lijntjes uitzet. Ik krijg onderwerpen en contactgegevens aangeleverd, meestal van medewerkers in de organisatie, soms van relaties of partners. Met hen ga ik dan in gesprek. Soms doen we dit telefonisch, maar vaak tijdens een één-op-één gesprekje. Tijdens zo’n gesprek kan ik vragen stellen over bepaalde onderwerpen, omdat deze meestal vrij inhoudelijk zijn. Juist dat persoonlijke contact maakt het voor mij heel leuk. Het is gaaf om binnen te kijken bij een organisatie en om de verhalen van medewerkers zo echt mogelijk op papier te krijgen.
  • Lucas Divestore wil zich vooral onderscheiden van concurrentie met persoonlijk advies. Een zakelijke blog leent zich daar perfect voor. De blogs die ik met hen schrijf, zijn gericht op tips, advies of extra uitleg bij producten. Met hun jarenlange ervaring in de duikwereld weten ze hoe elk product werkt en wat de voor- en nadelen zijn. Lucas Divestore zit praktisch om de hoek bij Moddit, dus bij hen kom ik langs om de blogs te bespreken. Eens in de maand zitten we op vrijdagmorgen bij elkaar met een aantal medewerkers vanuit Lucas Divestore, om nieuwe producten en actuele onderwerpen door te nemen. Omdat alle producten fysiek in de winkel aanwezig zijn, kunnen ze mij goed laten zien hoe alles werkt. Omdat ik zelf geen duikexpert ben, kan ik vragen stellen die een potentiële klant ook zou kunnen hebben. 
  • Met een andere klant, Buiten-Goed, heb ik maandelijks een telefonisch gesprek om de zakelijke blogs door te spreken. Buiten-Goed is gevestigd in Barneveld, waardoor het niet efficiënt is om elke maand een face-to-face gesprek te hebben. Met één vast contactpersoon neem ik maandelijks de onderwerpen door. Omdat de vraag naar producten van de doelgroep van Buiten-Goed heel seizoensgebonden is, maken we vooraf een planning. Zo zorgen we ervoor dat de blogs inhoudelijk goed aansluiten bij de vraag van hun doelgroep op dat moment.

Inhoudelijke check en versterkende beelden

Na het schrijven van de blogs, worden deze altijd ter controle voorgelegd aan de klant. Zij doen de laatste check en eventueel aanpassingen, zodat de content inhoudelijk klopt. Als de tekst akkoord is, gaan we op zoek naar passende beelden. Bij sommige klanten betekent dit dat we met een fotograaf foto’s of video’s gaan maken, bij andere dat ze ons een aantal beelden aanleveren. Wij vinden het belangrijk dat foto’s of afbeeldingen de tekst versterken en persoonlijk zijn. Onze ervaring is dat blogs veel beter werken wanneer een persoon erop staat, bijvoorbeeld de medewerker die de input voor de blog heeft geleverd. 

Blog verspreiden

Als de blog eenmaal gepubliceerd is op de website van de klant, willen we daar graag aandacht aan geven via e-mailmarketing of social media. Vaak gebeurt dit door de blog te delen via de bedrijfsaccounts van onze klant, maar onze voorkeur gaat uit naar het verspreiden via personen. Als we namens persoon X een blog schrijven, of we schrijven over een onderwerp dat raakvlak heeft met de werkzaamheden van persoon Y of Z, komt het natuurlijk beter over als die personen de blog zelf ‘promoten’ via hun eigen social media-account.

Wat levert het op?

Naast binding en vertrouwen, leveren zakelijke blogs ook meetbaar meer bezoekers en conversies op. Voor één van onze klanten is dit duidelijk te zien in de website-statistieken. Het aantal bezoekers op de website is na het schrijven van zakelijke blogs enorm toegenomen. In de grafiek hieronder zie je het aantal websitebezoekers dat via de blog op de website terecht komt.

Het aantal bezoekers dat via de blog op de website van klant X terecht komt

Ook hulp nodig bij het schrijven van een zakelijke blog?

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Karen Runneboom - Online marketeer

0548 612 805 - karen@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×