Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord

Online marketing

Het belang van micro conversies

20 dec 2017 2 min. leestijd Mike Bode

Bij de term conversie denken de meeste mensen direct aan de aankoop van een product of dienst. Heel plat gezegd gaat het dan dus eigenlijk om de omzet. Dit soort conversies noemen we macro conversies. Wist je dat micro conversies minstens zo belangrijk zijn? In deze blog leg ik je uit wat micro conversies zijn en hoe je ze inzet.

De gemiddelde conversieratio van alle bezoekers van webshops ligt slechts tussen de 0,5 en 3 procent. Dat betekent dat het grootste gedeelte van je bezoekers – 97 tot 98 procent – helemaal niet bestelt. Zonde, want daar valt nog flink wat te winnen!

Macro conversies

We kennen twee verschillende vormen van conversies op websites: micro en macro conversies. Macro conversies zijn de ‘harde conversies’. Ze meten bijvoorbeeld of er een verkoop heeft plaatsgevonden en hoeveel online afspraken er gemaakt zijn.

Voorbeelden van macro conversies zijn:

  1. Het aanmaken van een account
  2. Het bestellen van een product
  3. Feedback geven op een product of dienst.
Twee macro conversies in beeld | Moddit

Twee macro conversies in beeld: meer informatie aanvragen en bestellen

Micro conversies

Micro conversies zijn de subdoelen van een website. Ze leveren een bijdrage aan het uiteindelijke gewenste resultaat: een (macro) conversie. Simpel gezegd gaat het dus om alle relevante acties die een bezoeker uitvoert voordat deze overgaat tot een aankoop/een aanvraag op jouw website.

Voorbeelden van micro conversies zijn:

  1. Inschrijven voor een nieuwsbrief
  2. Invullen van een formulier
  3. Downloaden van een e-book of white paper
  4. Bekijken van een video
  5. Een product toevoegen aan een winkelmand
micro conversie in de vorm van een productvideo

Voorbeeld van een micro conversie in de vorm van een productvideo

Micro conversies meten

De hierboven genoemde gemiddelde conversieratio van 2 tot 3 procent gaat over de macro conversies van een website. Dit is ook het soort conversies waar de meeste marketeers zich op richten. Niet zo gek, want marketeers houden ervan om groot te denken. Als je een willekeurige marketeer vraagt wat het hoofddoel van een website is, is de kans groot dat je een antwoord krijgt in de richting van ‘zoveel mogelijk conversies genereren’. Ook dan hebben we het over harde macro conversies. Hoewel er dus relatief weinig aandacht aan besteedt wordt, is het meten van deze micro conversies wel erg waardevol. Het geeft namelijk inzichten in waarom bijna 98% van jouw bezoekers afhaakt zonder dat ze een aankoop doen.

Het conversieratio vergroten

De kans is groot dat je deze blog leest, omdat je de conversieratio van je webshop of website wilt vergroten, maar niet goed weet hoe. Moddit to the rescue! Wij vertellen je graag hoe je dit aan kunt pakken.

Ten eerste is het belangrijk om te bepalen van het doel (macro) van je website of webshop is. Dit kan de verkoop van producten zijn, maar een doel kan ook het delen van waardevolle content, zoals e-books of blogs zijn. Zodra je je doel bepaald hebt, kijk je naar de stappen (micro) die jouw bezoekers nodig hebben om dit doel te behalen. Deze stappen kun je vervolgens meetbaar maken in Google Analytics. Je kunt daar bijvoorbeeld meten wat het aantal bezoeken op een productpagina is of meten hoe vaak er op een bepaalde button is geklikt.

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig bij het bepalen van je macro en micro doelen of vind je het lastig om je doelen meetbaar te maken in Google Analytics? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Mike Bode - Graphic designer

0548 612 805 - mike@moddit.nl

Lees ook deze blogs

Gerelateerde blogs

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×