Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord

Online marketing

Beginnen met Google AdWords

22 jun 2018 4 min. leestijd Sjoerd van der Hulst

Je wilt graag adverteren op Google om meer relevante bezoekers naar je website te krijgen. Dat kan in Google AdWords! Via Google AdWords kun je zelf advertenties plaatsen op Google. Maar hoe maak je nu een Google AdWords campagne aan en welke stappen moet je volgen om Google AdWords succesvol in te zetten voor je bedrijf? In deze blog geeft Michiel tips hoe je stap voor stap je eerste campagne kunt gaan opzetten in Google AdWords.

1. Beginnen met Google AdWords

Om een Google AdWords campagne te kunnen starten, heb je een Google Account nodig. Een Google Account is altijd gekoppeld aan een e-mailadres. Een e-mailadres van Google (Gmail) is standaard al een Google Account. Op andere e-mailadressen dien je zelf een Google account aan te maken. Dit kan door naar https://myaccount.google.com/ te gaan en daar van je e-mailadres een Google Account aan te maken.

Wellicht heb je al een Google Analytics of Google Mijn Bedrijf account. Dan is het e-mailadres wat daaraan gekoppeld is je Google Account. Aan te raden is om deze te gebruiken om te gaan starten met Google AdWords.

2. Account openen 

Als we naar adwords.google.com gaan, krijg je een scherm om te gaan starten met Google AdWords. Klik op de groene button “Start nu” en log in met je Google Account.

3. Budget bepalen

Nog voordat je je advertenties gaat maken, is het belangrijk dat je je budget bepaalt. Dit budget is bedoelt om Google te betalen voor de kliks op advertenties die naar jouw website leiden.

Als voorbeeld zetten we dit budget op €1. Dit houdt in dat je per maand €30 gaat uitgeven. Dit kan later altijd omhoog of omlaag worden aangepast.  

4. Doelgroep bepalen

Vervolgens ga je bepalen welke doelgroep je wil bereiken met onze advertenties. Binnen Google AdWords kun je kiezen om binnen een land, provincie, postcode of een straal rondom je bedrijf te adverteren.

5. Het juiste netwerk bepalen

Om te gaan adverteren op Google kies je voor alleen het Zoeknetwerk. Het Display Netwerk klikken we uit om, omdat je met search advertenties alleen zichtbaar wilt zijn in het zoeknetwerk.

6. De juiste zoekwoorden selecteren

Bij de zoekwoorden geeft Google je een suggestie aan de hand van je website URL. Kijk welke op welke zoekwoorden je wilt adverteren en voeg deze toe. Let op dat je de zoekwoorden per thema bij elkaar zet, zodat je overzicht houdt.

7. Kosten per klik

Nu we de zoekwoorden hebben toegevoegd, moeten we een bod instellen hoeveel we willen bieden op een zoekwoord. We kiezen voor een handmatige CPC van €1,-. Zo geven we Google AdWords de opdracht om maximaal €1,- te bieden en betaal je dus nooit meer dan dat bedrag voor een klik op je advertentie.

8. Tekstadvertentie schrijven

De laatste stap is het schrijven van een tekstadvertentie. Deze advertentie krijgt de zoeker te zien na het zoeken op Google op de ingezette zoekwoorden. De advertentie schrijf je als volgt:

  1. In het eerste veld kun je de URL ingeven waar je de advertentie naar toe wilt laten gaan
  2. Kies daarna een Kop 1. Belangrijk is om daar het zoekwoord in te zetten
  3. Als Kop 2 kun je in 30 tekens meer informatie geven over je bedrijf je onderscheiden ten opzichte van de andere adverteerders op Google.
  4. Weergavepad: Hierin kun je in 2 keer 15 tekens aangeven naar welke pagina je advertentie gaat. Dit hoeft niet overeen te komen met de uiteindelijke URL.
  5. Als laatste kun je in 80 tekens een beschrijving geven waar je advertentie over gaat. Belangrijk is om hierin een Call to Action op te nemen om bezoekers aan te sturen om op je advertentie te klikken.

9. Campagne live zetten

Nu is je eerste campagne klaar en krijg je binnen Google AdWords een overzichtsscherm waar je de campagne live kunt zetten. Klik op het bolletje voor je campagne. Dan krijg je de optie om de campagne in te schakelen of om te onderbreken als je de campagne wilt pauzeren. Na goedkeuring van je advertentie zet Google AdWords je campagne online en vanaf dan ben je zichtbaar binnen de zoekresultaten van Google.

Hulp nodig bij jouw Google AdWords campagne?

Heb jij alle stappen doorlopen, maar twijfel je of alles goed staat of wil je het liever helemaal niet zelf doen? Neem dan contact met ons op. Ons online marketing team heeft veel ervaring met het maken van advertenties die de juiste snaar bij de doelgroep raken en helpt je graag verder!

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Sjoerd van der Hulst - Online marketeer

0548 612 805 - sjoerd@moddit.nl

Samen het verschil maken?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×