Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Bel direct Ontdek moddit
MENU
Mijn Moddit

Online marketing

10 tips voor het maken van de perfecte nieuwsbrief

1 sep 2017 6 min. leestijd Karen Runneboom

De digitale nieuwsbrief wordt al jaren effectief ingezet om (potentiële) klanten op de hoogte te brengen van het laatste nieuws. E-mailmarketing is nog steeds interessant voor vele bedrijven en dat is ook niet zo gek: het is een relatief goedkoop, persoonlijk en zeer effectief marketingmiddel, waarvan de resultaten ook nog eens fijn meetbaar zijn.

Het maken van een nieuwsbrief kan soms best lastig zijn. In deze blog geef ik daarom 10 tips voor het maken van een effectieve en ontvanger-gerichte nieuwsbrief.

1. Kies een aantrekkelijke onderwerpregel

Het belang van een goede onderwerpregel wordt nog wel eens onderschat. De ontvanger krijgt waarschijnlijk meerdere e-mails per dag en door een goede onderwerpregel te kiezen kun je de ontvanger overhalen om jouw nieuwsbrief al dan niet te lezen. De eerste drie woorden zijn het belangrijkst. Dit zijn namelijk de meest gelezen woorden van een onderwerpregel. Daarna ga je óf verder lezen, óf afhaken.

  • Beter te kort dan te lang
    De regel moet namelijk ook op mobiel goed te lezen zijn. Ga dus uit van 30-35 karakters).

  • What’s in it for them?
    Waarom zou de lezer jouw mail moeten openen?
  • Call to action!
    Door een actiewoord (bijv. download nu onze nieuwe …) toe te voegen, trigger je de ontvanger om de nieuwsbrief te lezen.
  • Beter te kort dan te lang
  • What's in it for them?
  • Call to action!

Door een goede onderwerpregel te kiezen kun je de ontvanger overhalen om jouw nieuwsbrief al dan niet te lezen in de overload aan e-mails.

2. Gebruik maximaal 4 tot 6 vlakken

Help de lezer de informatie te scannen door maximaal 6 vlakken te maken die de aandacht trekken. De vakken kun je duidelijk van elkaar onderscheiden door een scheidingslijn toe te voegen of te werken met achtergrondkleuren. Bespreek maximaal één onderwerp per blok, zodat de lezer eenvoudig kan scannen welk ‘blok’ voor hem/haar interessant is.

De vakken kun je duidelijk van elkaar onderscheiden door een scheidingslijn toe te voegen of te werken met achtergrondkleuren.

3. Gebruik beelden van goede kwaliteit

Kwalitatief goede beelden (met voldoende resolutie) leiden tot een grote attentie en een hogere klikfrequentie. Zorg er wel altijd voor dat de beelden relevant zijn en betrekking hebben op de geschreven inhoud.

4. Zorg dat de nieuwsbrief er zonder afbeeldingen óók aantrekkelijk uitziet

Er zijn mailprogramma’s (zoals Outlook) waarbij de instellingen standaard staan op ‘illustraties blokkeren’. Het is dus belangrijk dat het template zo ontworpen is dat lezers die gebruik maken van zulke mailprogramma’s ook een aantrekkelijke nieuwsbrief te zien krijgen.

5. Maak afbeeldingen en koppen klikbaar

Een nieuwsbrief is vaak te klein om uitgebreide informatie in te verwerken. In dat geval is het verstandig een link op te nemen naar een webpagina waar je meer informatie geeft. De meest voor de hand liggende manier om hiernaar te linken is door middel van een ‘lees meer’-button. Toch is het verstandig om ook de kop (en eventueel een afbeelding) klikbaar te maken. Dit is, vooral voor mobiel gebruik, heel effectief.

Het is effectief om zowel de kop, de afbeelding als de button klikbaar te maken.

6. Gebruik een duidelijk identificeerbaar afzender-adres.

Het fysieke email adres bijvoorbeeld hallo@moddit.nl dient te lijken op de afzender (Moddit) en niet op de afzender van de e-mail service provider.

7. Segmenteer waar mogelijk!

Heeft jouw organisatie een zeer uiteenlopende doelgroep? Zorg dan voor verschillende subgroepen waar je de verschillende klanttypen onder categoriseert. Je kunt bijvoorbeeld onderscheid maken op basis van geslacht of leeftijd: een klant van 17 wil waarschijnlijk anders aangesproken worden dan een klant van 60+. Door deze gegevens slim aan elkaar te koppelen kun je eenvoudig één-op-één geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails versturen.

Tip (!)

Vraag bij het verzamelen van je klantgegevens altijd standaard om voornaam, achternaam, geslacht, geboortedatum en natuurlijk het e-mailadres.

8. Persoonlijk is leuker! : – )

Zeg nou zelf: een bericht dat begint met ‘Hallo Karen!’ spreekt meteen al veel meer aan dan ‘Beste heer/mevrouw’. Is jouw bedrijf wat formeler in de externe communicatie? Dan is ‘Beste mevrouw Achternaam’ toch nog altijd persoonlijker. Persoonlijk is niet alleen leuk: ook de kans op click throughs neemt exponentieel toe!

Persoonlijk is niet alleen leuk: ook de kans op click throughs neemt exponentieel toe!

9. Wees consistent

Voor een herkenbare uitstraling van jouw organisatie is het belangrijk om consistent te zijn in je communicatie-uitingen. Zorg ervoor dat je een herkenbaar basis template hebt en dat de opzet van je nieuwsbrieven redelijk gelijk is.

10. Last, but not least: wie is je lezer eigenlijk?

Het belangrijkste bij het maken vind ik, zoals eigenlijk bij elke communicatie-uiting, dat je je altijd goed blijft verplaatsen in de lezer. Wat verwacht je van de lezer met het sturen van een nieuwsbrief? En, nog belangrijker: wat verwacht de lezer van jouw organisatie?

Meer weten? Neem contact op met de auteur:

Karen Runneboom - Online marketeer

0548 612 805 - karen@moddit.nl

Samen het verschil maken?

  • Vind ons
  • Marie Curiestraat 2
    7442 DP Nijverdal
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×